söndag 8 februari 2009

Kreativ och aktiv dag

Snön har fallt i mängder i natt. Plogbilen har jag inte sett röken av. Maten var slut i kylskåpet. Det var alltså bara att skotta fram bilen och ploga själv. Det som var bra med det var att maken inte ville att jag skulle köra själv så han följde med och handlade. Förutom handla så har maken och jag burit ved. När jag är hemma och det ligger på minus eller runt nollan så eldar jag för att dra ner på elförbrukningen. Vill fortfarande ha solvärme men det får bli en senare fråga, långt senare känns det som. S har ju fortfarande inget rum. Makens svåger jobbar för ett byggföretag och om vi köper golvet via honom så tjänar vi 2500 kronor. 7500 kostar golvet via honom mot 10.000 på det stora byggföretaget. Alltså verkar det som om badrums pengarna räcker till hela S rum i alla fall.

Självklart har vi varit ute i snön också. Jag började göra en hund men S tyckte den var så ful att hon tog över.

S tyckte det var jättekul att göra andra gubbar i snön än snögubbar så hon gjorde en björn. En isbjörn eller? M vill ha "riktig" mat innan träningarna men han vill inte äta den som vi äter. Den vill han äta efter träningarna. Alltså tar han makens matlådor. För att förhindra det så gör jag M-mat. Idag blev det vårrullar.När jag fyllde så fick jag pengar av mamma och pappa i present. Jag brukar alltid köpa saker till andra när jag får pengar. Den här gången ville jag ha något till mig själv. Så jag köpte ett citronträd. Det har jag velat ha jättelänge. Det var en citron på det som vi njöt av på nyårsafton. Det har kommit massor med fler blommor och kart men alla har ramlat bort. Tyvärr trivs inte citronen i vårat vardagsrums fönster. Jag surfade runt på citronträd och fick farm en som hade samma problem med sin citron som vi har med våran, den tappar alla bladen. Svaret var:

Det framgår inte hur ni har övervintrat trädet. Det är nämligen just det som är det knepiga med citrusträd. De behöver, som alla Medelhavsväxter, en mycket ljus (extrabelysning 12-14 timmar) och mycket sval (helst inte över + 12 grader) plats och försiktig vattning under det mörka halvåret. Frostfritt dock, för citrusträd tål inga minusgrader. Torr inomhusvärme under vintern är inte att rekommendera. Även om man duschar trädet regelbundet blir det för torrt och varmt för att det ska trivas.

Nu står det i källaren med en växtlampa över sig. Jag hoppas verkligen att det klarar sig.

1 kommentar:

Anonym sa...

När jag veckohandlat igår svepte ett citat från din blogg genom hjärnan - jag tror att du skrev att du månadshandlade (mat) för 1500 kr! Stämmer det? Hur gör du då?!Jag bakar/lagar nästan allt själv(vi är 2 vuxna och 3 barn som inte vräker i sig direkt)och köper inte en massa "onödigt". Kan du ge några tips om hur du planerar matsedel (och även recept på dina vårrullar som ser smarriga ut!)
Johanna

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...