lördag 14 februari 2009

Omplaceringar och kommersiell

Idag är det kärlekens dag. Även om jag tycker att varje dag ska vare en dag full av kärlek så har vi såklart "firat" den. I tidningar och på andra bloggar kan man läsa att det är ytterligare en kommersiell dag. Men den blir väl så kommersiell som man vill att den ska vara. Precis som julafton. Jag har gjort hemgjorda kort av papper jag hade hemma till alla nära och kära. Dom som inte bor i huset postade jag på brevlådan så där kostade frimärkena. Allt pynt vi har är hemgjort av saker vi redan hade hemma. L fick ett videoband som jag spelat in Supertrion från TV:n på. Bandet och fodralet hade vi redan hemma (jag spelade över en film vi inte ville ha kvar) så det kostade bara tid. Maken och M fick i och för sig jordnötter, öl, cola och chokladkaka men det är sånt vi inte unnar oss så ofta så det var helt klart värt pengarna. S fick en kupong på att äta ute. Hennes kompisar har mycket mer pengar att röra sig med än vad S har så hon har svårt att hänga med på alla deras aktiviteter Så det var en mer social än kostnadsgrej. Även om maten kommer att kosta. Själv fick jag golfbollar i choklad av maken. Jag älskar dom men det är också en sån sak som jag inte unnar mig så ofta. Sen hade S och L gjort ett kort till mig också. Golfbollarna var tre men jag har redan ätit två. Vi fick ett kort av mamma och pappa igår också med en gåva i (tack den var välbehövlig). Lite extra mys har vi också unnat oss. Till eftermiddagskaffet blev hallongrottor (hembakade)omvandlade till bakelser.Till myset ikväll blir den hemgjord polkagris glass fryst i en hjärtform (vad annars).

Av äggvitorna som blev över i glasstillverkningen blev det maränger. För dagen röda.Några blommor har det inte blivit och hädanefter ska jag hålla mig till krukväxter eller frön istället för snittblommor. Även om jag älskar tulpaner och rosor. Hos i elfte timmen läste jag om snittblommor. Det här har jag kopierat från honom:

Av de snittblommor som köps i Sverige så är ca 90 % importerade (som fraktas med flyg eller lastbil). 75 % kommer från andra EU länder och 25% kommer från utvecklingsländer. Rosor kommer främst från Kenya. Varför? Jo för att arbetskraften kan hållas oerhört billig där.För att få fram fina rosor så används mängder av växtskyddsmedel. De som arbetar på plantagen drabbas ofta av huvudvärk, lugnproblem, hudskador, missfall och sterilitet. Insekts medlet metylbromid förbjöds i Holland redan 1985 men används fortfarande i Kenya. Ca 100 000 Kenyaner arbetar med blomsterodlingar. De flesta är tillfälligt anställda och får inte bilda ett fackförbund. Tillfälligt anställda omfattas heller inte av de lagar och regler som finns i landet så därför är sexuella trakasserier mycket vanligt förekommande bland de många kvinnliga anställda. Då enorma mängder sötvatten går åt till att vattna rosplantagen har detta lett till att sjöar torkat ut och under de senaste två åren har ofantliga 25 % av landets flodhästar dött på grund av vattenbrist. Alltså inga mer snittblommor i alla fall inte importerade.

Jag jobbade kvällen igår och fick då en julklapp. Om det är årets eller förra årets vet jag inte.

Söta var dom i alla fall. Det är salt och pepparkar men jag ska nog bara ha dom som prydnad. Just nu står dom framme men dom kanske hamnar i Halloween pynt lådan. På torsdag fyller min pappa år och vi ska på kalas imorgon. Jag jobbar både tisdag (när maken fyller) och torsdag (när pappa fyller) nästa vecka. Jag "slog" in hans presenter idag.

Eller slog in och slog in. jag sparar alla kartonger av värde så det blev två såna istället för papper.

Vi har ett överskåp i hallen som är fullt av spel av olika slag. Sen har L en byrålåda full av spel också. L:s låda går knapp att öppna eller stänga för att den är så full. Skåpet är så fullt att man får ta ut alla spel för att komma åt. Det känns inte så lockande att spela spel då. Bland överskåpen finns det två modeller av skåp. Ett mindre där spelen är (var) och ett större där vi har sällan använda köksgrejor, presenter och annat. Jag och S flyttade om lite i skåpen och fick ett av modell större över till spelen. Nu får även dom som var på L:s rum plats.

Den här vill jag ha när jag fyller. Tack. Finns på Clas Ohlsson för 99 kronor.

Sen går mina tankar till Sabina med bloggen Sabinas kamp. Hon har mitt i livet fått obotlig cancer. Mina egna problem känns så futtiga jämfört med hennes. Cancer är en jävla skitsjukdom som borde förbjudas. Jag jobbade 5 år på en cancer avdelning innan jag slutade. Jag klarade inte längre. Jag träffade på många Sabinor då. Många som inte klarade sig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...