onsdag 11 februari 2009

Pysseldag och sparat pengar

Jag blev lite deppig igår över våran brist på hjärt pynt. Vad göra? Köpa? Nej då - göra eget. S och jag har gjort hjärt pynt hela eftermiddagen.

Lite syns på bilden. L och S räknade alla hjärtan i huset efter pyntorgien. 44 hjärtan har vi. Nu börjar det likna något.
Apropå hjärtan så slog jag in alla hjärtans dag presenterna. Som vanligt slår jag in presenter i tidningspapper.
På bilden är dom innan inslagningen. Maken = öl och jordnötter. M = choklad och cola. L =supertrio band. S = kupong på att äta ute. L:s dagis skulle ha maskerad idag. Jag letade fram ett par öron och en svans som jag gjorde när L ville vara katt. Öronen är gjorda av ett diadem, ståltråd och tyg. Svansen är tyg, bomull och en säkerhetsnål. S målade L till tiger innan hon åkte till skolan. L hade populäraste dräkten. Vilket var kul eftersom alla andra hade varit på affären och köpt nya maskeradkläder. Alla tjejerna var prinsessor. Jag tittade igenom räkningarna som snart ska betalas. 670 kronor var gåvor, bidrag och medlemsavgifter. När man väl har börjat skänka pengar till någon via telefonen så ringer dom flera gånger/år och vill ha mer pengar. 670 kronor = nästan en hel kvälls jobb för mig. Nog för att jag vill vara snäll och ge pengar till fattiga barn, cancerforskning, sjuka barn och ditten och datten men jag har ingen lust att få jobba en kväll för att ha råd att göra det. Om man har sagt ja till att skänka pengar och sen får ett inbetalningskort måste man betala då? Om jag inte betalar får jag krav brev då? Det är ju en gåva och gåvor ska vara frivilliga och man måste ju få ångra sig eller? Jag har ingen aning så jag skrev e-post till alla:
Hej.
Jag har efter telefonkontakt från er fått ett inbetalningskort på ett bidrag på 200 kronor. På grund av ändrade familjeförhållanden har jag inte råd att betala för tillfället. Jag behåller inbetalningskortet och betalar när jag anser mig ha råd. Mitt givarnummer är: XXXXXX. Jag skulle vara tacksam om ni inte ringer igen utan att jag får betala när jag själv tycker mig ha råd med det.

Ett av företagen hade skrivit fel e-postadress både på inbetalningskortet och på hemsidan. Det känns lite oseriöst. En annan sak som inte heller känns så bra just nu är JAK. När vi fick hemskickade låneansökan i julas så hade vi fått en annan persons låneansökan. Vi trodde det var våran men det stämde inte med hur mycket vi trodde att vi skulle betala så vi ringde och kollade. det var fel. Igår fick maken ett nytt brev från JAK. Där det stod att han var välkommen som medlem. Han har precis som jag varit medlem i över 1 år nu. Det var medskickat lappar med namn och personnummer på en annan människa där man bara skulle skriva i sina kontouppgifter som man ville att pengarna till JAK skulle dras ifrån/ges tillbaka till. Om vi hade varit oseriösa så hade vi kunnat skickat in våra kontouppgifter och alltså få någon annans pengar. Nu är vi inte det så maken ringde igen och frågade vad som stod på. Troligvis var det något annat som skulle ha skickats till maken och adresslappen blev fel. Jag hoppas verkligen att det inte var något viktigt som går till någon oseriös som kan sno alla våra pengar! Nu har vi inte så mycket pengar men någon kanske söker lån i vårat namn eller något.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...