onsdag 4 mars 2009

Debatt

Debatten om jämställdhet var bra. Men jag blev förbannad på en folkpartist och sen dessa jä**a feminster. Jag tycker att det är konstigt att man fortfarande inte får välja att prioritera sin familj framför förvärvsarbete trots att många vuxna och barn mår och far illa i vårt samhälle. Det har till och med blivit fult att tycka att sina barn är det viktigaste man har, åtminstone får man inte säga det högt. Jag har älskat mitt jobb som sjuksköterska innan barnen kom, nu är mitt jobb att se till att dom har det bra och växer upp till bra människor. Jag har även tyckt att det har varit roligt att jobba extra lite då och då som sjuksköterska. Men nu tycker jag inte det är roligt alls längre. Det känns inte som om jag gör ett bra jobb som sjuksköterska längre. Vi har så mycket att göra att vi inte hinner med patienterna. Folkpartisten tyckte att man inte kunde jämföra att vara hemma med barnen med att förvärvsarbeta. Varför inte? Om jag lämnar bort mina barn till dagis/fritids så jobbar den som tar hand om barnen. Om jag hyr in städhjälp eller köper färdigmat samma sak. Alltså måste det vara så att om man får betalt för jobbet så är det ett riktigt jobb annars inte. När ska politiker och alla hemmamamma motståndare fatta: Trygga föräldrar = trygga barn = tryggare samhälle.
L mår lite bättre idag. Hon har ätit lite och varit vaken hela dagen. Även om hon knappt lekt någonting utan mest sett på TV eller legat på sängen och läst. Vi börjar tro att det är barnmigrän hon har fått. M hade det när han var liten. Med jämna mellanrum fick kan hög feber, kräktes och sov ett dygn eller två. Läkarna kom aldrig på vad det kunde vara. Men jag surfade mig fram till barnmigrän.

M bakade bröd för ett tag sen. Efter ett recept som han lärt sig i skolan. Brödet blev gott så jag lånade receptet idag. Lätt att göra och blir gott. Det ska bara jäsa en gång, när det är utplattat i en långpanna.

Efter gräddningen skär man plattan i limpbitar. 4 stycken skärde jag ut.

Vi fick ett låne avi från banken idag. Vi har automatisk överföring av banklånen för att slippa tänka på att betala räkningarna. På låneavin stod det att dom inte hade kunnat föra över pengarna för att dom inte fanns på kontot. Jag gick in på e-banken och kollade vad som hänt. Eftersom jag visste att pengarna skulle finnas. Vattenfall hade dragit två räkningar el. På samma datum. Enda skillnaden var att efter den första räkningen hade dom gjort en avläsning och vi hade betalt 250 kronor för lite. Men för det vill vi ju inte betala elen 2 gånger! Jag kunde inte fatta vad som hade hänt först. Och det kunde inte maken heller. men efter en lång stunds räknande kom vi på att det var felet. Varför ska elfakturor vara så krångliga? Maken ska ringa vatten fall imorgon och klaga. Sen måste vi ringa banken och förklara också. Vi får säkert påminnelseavgift och skit också. Det borde Vattenfall få betala!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jo du jag kan berätta varför elfakturor är så krångliga...för att man absolut inte ska ha en chans att kolla om allt stämmer;)
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...