lördag 28 mars 2009

Earth hour

Självklart hängde familjen P med på uppmaningen om att släcka alla lampor mellan klockan 20.30 - 21.30. L tyckte det var spännande och gick runt och lös med sin ficklampa. Jag tände alla takljustakarna i vardagsrummet. Det blev verkligen myspys belysning.

Tyvärr verkar det inte som om någon av grannarna gjorde som vi. När vi tittade ut var det bara en av alla grannarna runt omkring som hade släckt sina lampor. Det ska bli kul att läsa resultatet om det kommer något.

Maken och M har varit på shoppingrunda. M behöver nya innebandyskor innan nästa helg då det är en stor innebandy cup i staden. M hade ett presentkort på en sportaffär som ligger på det stora köpcentret på andra sidan staden så dom åkte dit. En liten bit längre bort från köpcentret ligger ett potatislager som vi brukar köpa potatis av. Dom har bara öppet på lördagar mellan 9 - 13 så dom åkte dit och köpte 20 kilo potatis.

Dom åkte också till Myrorna och köpte bokhyllan som vi såg igår. M har ställt in några av alla sina böcker och dvd filmer. Maken kom på att han behövde en vit skjorta till begravningen så det köpte han också där. Hans skjortor som har varit vita och inte är det längre brukar jag färga blå eller svarta så att han kan använda dom längre. I och för sig kan man bleka dom men resultatet blir inte så bra.

Påskliljan jag fick av mamma och pappa när jag fyllde har slagit ut med nästan alla blommor.

Den är jättefin och sprider nästan lite vårkänsla. I alla fall om jag låter bli att titta ut genom fönstret.

L:s kompis från kyrkis (H) ringde imorse och undrade om L ville leka. (Det var hennes pappa som ringde). Vilket såklart L ville så vi (mest jag) har haft ett extra barn hela dagen. Dom fick order både från oss och från H:s pappa om att dom inte behövde bada idag så det har dom inte gjort. Till lunch blev det tomatsoppa och frukostvåfflor. Det är en matigare variant av våfflor som äts med smör och pålägg. Vi äter nästan alltid soppa till lunch på lördagar. Förut så bakade jag alltid nybakat bröd till soppan. Hann jag inte baka så gjorde jag frukostvåfflor. Nu bakar jag oftast en gång i månaden och då så pass mycket att det räcker en hel månad. Men det blev populärt så jag tror att det kommer att bli våfflat lite oftare.

Vi har som vanligt (känns det som i alla fall) diskuterat pengar, ekonomi och mig hemma. Enligt filmen och boken The Secret (som jag tror på och försöker att följa så gott det går) så ska man tänka sig att man redan är eller har det man vill göra, vara eller ha. Jag som vill vara hemma ska alltså säga att jag redan är hemma. Det är bara det att resten av familjen inte tror på The Secret så dom blir arga när jag säger så. Vi har haft vilda diskussioner här ikväll. S drog som vanligt upp att alla andra får, att hon behöver nya kläder men inte törs be om dom. Alla andra har Felix ketchup - vi har coops egna. Alla andra har dyrt smör - det har inte vi och så vidare och så vidare. Maken blir arg och tycker att alla mår dåligt när jag säger att jag vill vara hemma. Eftersom det inte kommer att bli så enligt maken. Allt är inte pengar men ibland känns det som det.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...