lördag 14 mars 2009

Rester och nya vänner

Till lunch blev det rester från gårdagen. L åt pizza (fredagens lunch). Jag, M och S åt taco (fredagens kvällsmat).

Lilla Skutt har visat ett väldigt intresse för sina nya grannar. Hennes bur står bredvid Mint och Mimmis bur. Jag tyckte att dom skulle få träffas en stund idag. Det var inte grannarna hon var intresserad av. Det var grannarnas bur! Hon försökte klättra över Mint och Mimmi för att få komma närmare buren. Inte ens en nosning på varandra gjorde dom.

Efter mitt inlägg igår fick jag en kommentar från en tjej som har något som kallas bokashi. Det är tydligen någon form av kompost. Den kostar bara 750 kronor och om jag förstod saken rätt så är det mikroorganismer som jobbar istället för maskar. Kommentaren (jag älskar att få kommentarer, lämna gärna flera) kommer här:

Hej!

Håller med dig att det är ren slöseri att slänga så mycket matavfall som vi gör -- som du säger så är det uppemot hälften av det vi slänger. Och ju bättre man lagar mat hemma ju mer det blir, potatisskal och allt sådant.Det finns många olika lösningar från biogas till avfallskvarnar -- men ska man skapa en riktig kretslopp så får gammal mat egentligen blir till ny mat. Precis som vi gör nytt glas av gammalt, ny metall av "gammal" metall, nytt papper av gammalt så kan vi odla i det vi nu slänger. Biomassan tärs ju överallt i världen, vi har inget problem här i Sverige egentligen med matjord men principen är ju detsamma -- vi måste sluta kretsloppet på rätt sätt. Vi skulle aldrig komma på tanken att bränna matjord för att värma våra hus, skicka matjord ner i avloppen, ja, blir av med så mycket matjord som möjligt så vi slipper se det. Men det är du det vi gör nu precis överallt i västvärlden när vi slänger mat. Vi pratar mycket om närproducerad. Det är ju lika viktigt med när återvunnit fast ingen pratar om detta än. Vi måste hitta lättare sätt att ta hand om vår matavfall själv så att det ses som det värdefullt resurs det faktiskt är!(Och det är också därför vi håller på att introducera Bokashikonceptet i Sverige, läs mer om www.bokashi.se)Men vad bra du kämpa på att ta upp kampen! Det kommer att bli bra det här, en vackert dag.../JennyH Vill någon veta mer om bokashi kolla här. Komposterna är fulla och avfallskvarn vet jag fortfarande inte hur det blir med. Kommunens kvarnar mal så långsamt (hahaha). Så en bokashi är intressant. Inte lika dyr som en kompost men fungerar lika bra.

Till kvälls mat blev det hemgjorda hamburgare med pommes. Vi brukar alltid ha hamburgerbröd till men jag hade glömt att köpa det. Jag bakar allt vårat bröd själv utom rostbröd, korvbröd och hamburgerbröd. L blev överlycklig när hon hörde att vi skulle äta hamburgare och gick och sjöng "vi ska äta hamburgare trallala" flera gånger. När jag ställde fram maten bytes lyckan till ilska. "Vart är bröden?" "Jag glömde köpa dom så vi får äta utan idag". Långa svordomsramsor kom från L:s mun. Men så kom hennes smarta mamma på att vi har rostbröd i frysen.


Det gick precis lika bra. När vi åt sa jag att jag tyckte det var mycket godare utan bröd. Det blir för mycket med bröd också. M och S svarade att det hade dom alltid tyckt. Jippie ett sätt till att spara pengar. Rostbröd kostar 11 kronor för 30 skivor. Hamburgerbröd kostar 28 kronor för 8 stycken.

Till melodifestivalen ikväll ska vi vara nyttiga. Det blir grönsaker och dipp.

Jag har fått ett favoritprogram till. Igår kväll i pausen på Lets dance zappade jag mellan kanalerna. Jag tål inte Hjälp på 4:an. Jag får rysningar. På 2:an var det en ny serie som hette Från trädgård till tallrik. I den här brittiska serien får man tips om hur man lagar hälsosam mat av egenproducerade råvaror. Det engelska paret Sarah och Monty Don odlar alla grönsaker i sin trädgård , helt ekologiskt. De ger tips om hur man kan sköta sin trädgård och laga enkel och näringsrik mat från ekologiska råvaror. Monty Don menar att vem som helst kan odla egna grönsaker, örter och frukter, det räcker med en fönsterlåda. I det första avsnittet visades hur man odlar rotfrukter som färskpotatis, morötter och palsternackor.
Vi bor mitt i ett villasamhälle och har en jätteliten trädgård. Jag vill inte flytta men samtidigt drömmer jag om att bo på landet och vara självförsörjande på frukt och grönsaker. Det enda jag är självförsörjande på nu är chili, pepparminta och citronmeliss.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...