fredag 27 mars 2009

Tjejer

Maken, L, jag och kanske S skulle åka till Rusta och till utlandsaffären för lite shopping. S ringde dock hem och sa att hon inte kunde följa med. Hon och hennes kompis C skulle ha tjejkväll. Så S undrade om vi kunde köpa med oss något gott från utlandsaffären. När vi åkte hem sa L "mamma du och jag är också tjejer, alltså får vi vara med på tjejkvällen?". S var väl inte så med på att jag skulle vara med. Men L har varit både nere hos dom och uppe hos oss.

På Rusta köpte vi en ny matberedare för en del av mina presentpengar.
Den var lite mindre än den vi hade förut men den räcker bra. Priset var bra. 249 kronor på rea. En annan sak som var bra var att det bara var en skiva som tillbehör. En skiva som hade två rivjärn och en skivare. Bra att inte behöva ha en massa onödiga grejer som ligger överallt. Jag gillar idén med Feng shui och brukar rensa ett par gånger/år. Ibland saknar jag sakerna efter ett tag och brukar köpa en ny. Men oftast saknar jag dom inte.

Jag hade en gång en degskrapa som jag rensade bort. Jag ångrade det och önskade mig och fick en ny när jag fyllde. Idag drabbades jag av rensiver igen. Men sen började jag fundera. Vi har inte så mycket onödiga saker kvar. Garderoberna skulle behövas gås igenom men det brukar jag göra varje vår och höst så det väntar jag med. Det vi behöver just nu är inte mindre saker utan smartare förvaring. M behöver en bokhylla och L behöver ett skrivbord. S behöver ett nytt rum. När kontoret och S rum är klara så står det inte saker överallt i hela huset så allting kommer att se finare ut då och bli mycket lättare. Alltså blev det inget rensat idag.

Vid nästa stopp parkerade vi bredvid Myrorna. Maken behöver fortfarande en svart kostym till en begravning nästa vecka.

Så vi gick in på Myrorna. Maken hittade en kostym. kavajen sitter som skuren men byxan är lite för trång. Jag ska prova att sy ut den imorgon.

Det börjar att bli påsk och det syns i alla affärer. Påskgrejor högt och lågt. Ägg vart man ser. Vi har nästan en hel kartong med ägg i källaren men L vill ha ett stort ägg och har frågat efter ett i alla affärerna. Jag har tyckt att dom har varit för dyra så jag har sagt nej, nej och nej igen. Tills vi kom till Myrorna.

Där hade dom ett jätteägg för 15 kronor. Då fick L äntligen sitt efterlängtade ägg. Jag tänker inte fylla det med godis för då får L ont i magen och jag får slut på pengar. Jag hittade en billig bokhylla på Myrorna som skulle passa perfekt på M:s rum. Men när jag ringde M och berättade hade han kommit på att han inte ville ha någon bokhylla. När vi kom hem (utan bokhylla) hade han ångrat sig igen och ville ha en. Jag ska försöka få maken att åka tillbaka imorgon och se om den finns kvar.

Våran Eco button fungerar bra. Enligt den har vi sparat en hel del både pengar och koldioxid. Tyvärr slutar ljudet att fungera när vi trycker igång den första gången på dagen. Vilket gör att M och S inte vill ha någon knapp till sina datorer. Jag har svurit över det flera gånger men idag fick jag för mig att e-maila till Eco button och fråga om råd. Vilket jag gjorde.Det tog inte lång stund så fick jag ett svar:


Hi

Sorry to hear you are experiencing problems with the ecobutton.
We have never experienced this problem before, however I would image it has something to do with your sound card driver and its installation. Could you try updating the driver for this to the latest one and then test.
Kindest Regards

Imorgon ska maken uppdatera vårat ljudkort och om det fungerar som det ska då. ska vi plocka fram elmätaren och mäta hur mycket ström som går åt med Eco button och utan. Beroende på alla resultat ska vi beställa varsin knapp till M och S också.

Imorse ringde L:s dagis. Dom hade haft ett samtal med skolan om vilken enhet barnen ska gå på. Våran skola har 3 enheter. En som S har gått på. En som M har gått på. En som är montessori inriktad. Den montessori inriktade har tvillingarna och N sökt till. T vill gå där N går. Vi vill bara att L ska gå med någon av sina kompisar. Vilken enhet spelar ingen roll. Det lutar åt att alla 5 tjejerna ska få gå på montessori. Där jobbar eleverna mycket självständigt så jag frågade dagisfröken hur hon trodde det skulle fungera för L. Hon trodde att det skulle gå bra. Hon sa också att dom hade förberett skolan på att L talar dåligt, ligger efter i utvecklingen och inte kan ta instruktioner i grupp utan måste ha enskild vägledning. Att hon talar dåligt vet jag. Men det andra blev jag förbannad över. Jag blir som en lejoninna när någon kritiserar mina barn. Det är som om dom kritiserar mig också. Visst det är vissa saker som hon inte klarar av så bra. Men det är andra saker som hon klarar jättebra. Alla barn utvecklas olika. Alla börjar inte gå, tala och så vidare samtidigt. GRRRRRRRRRRR!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...