tisdag 14 april 2009

Jobbat hemma

Jag fick en kommentar om hur jag färgade äggen blåa. Jag kokade dom som vanligt i vatten fast jag hade i blå karamellfärg och vinäger i vattnet. För ett bra tag sedan fick jag en kommentar om adressen dit man skulle skicka teckningar i en tävling. Jag skrev adressen i kommentarerna.

Min farbror fyller 60 år i slutet av maj. Han önskar sig aldrig någonting och är svår att komma på saker till. För det mesta får han kläder eller godis. Kläderna ser man aldrig att han använder och godis ska han inte äta. Han är diabetiker. Vad köpa??????? Mamma och pappa tyckte att han skulle få åka luftballong, men då får han säkert hjärtattack och dör. Han gillar Djurgården och har gjort det sen han var 12 år. Så jag tittade lite på deras hemsida. Han har varit medlem förut men var inte det längre. Det hade inte blivit så. Varför inte köpa ett medlemskap och kanske en souvenir? Jag mailade Djurgården:
Hej.
Min farbror fyller 60 år i maj och han har varit en trogen Djurgården supporter sedan han var 12 år. Han ser dom flesta matcherna via TV:n eftersom vi bor i x. Men några matcher har han sett på plats. Ett tag var han medlem i Djurgården. Jag skulle vilja förnya hans medlemskap som en födelsedagspresent. Sen skulle jag (och han) bli jätteglada om han kunde få träffa spelarna eller om det inte går om ni då kunde skicka en signerad matchtröja. Jag betalar självklart för tröjan.
Trevlig dag och tack för hjälpen

Dom har redan svarat:
Använd den här länken nedan för medlemskapet:http://www.dif.se/sidor/?medlem

Angående den signerade tröjan så kan jag hjälpa dig med den, om du skickar mig dina personuppgifter som namn, adress, telefonnummer osv och storlek så skickar jag den till dig mot postförskott:
Som medlem har du 10% rabatt dessutom (vi använder din farbrors medlemsförmåner)
En signerad tröja kostar 999 kr (minus rabatten)
Frakt tillkommer med 100 kr (inkl. Postförskottsavgift)



1400 var lite väl dyrt men mamma och pappa kanske vill vara med. Jag hade ju förstås hoppats på något mer personligt än en mass signerad tröja.
Min kudde har gått sönder. När kuddar går sönder lagar jag dom genom att sy ett nytt kuddfodral typ mindre örngott och sy på. Jag har slut på gamla örngott men jag har utslitna påslakan och ett sånt blev det.

Det som är bra att sy om kuddarna är inte bara att jag sparar pengar genom att jag inte behöver köpa en ny. Det bra är också att jag slipper slänga den gamla kudden på det redan överfulla sopberget. När M gjorde skagen toast igår skar han bort kanterna på smörgåsarna. Jag torkade dom i ugnen och gjorde ströbröd av dom. Dörr kycklingen är lagad med trolldeg. Det fungerade över förväntan bra.
Om man tittar nära ser man var den är limmad men annars är den "som ny". M fyller år imorgon och jag har slagit in 3 av hans 4 presenter. Vi fick blommor igår så blompappret fick bli presentpapper. Dom andra två är inslagna i gamla serietidningar. Vi har en kasse full i källaren. Det blir nästan finare än köpt papper. Den fjärde presenten har han redan fått. Han får säsongskortet på Viasat för att kunna se alla favoritlagets bortamatcher. Hemma matcherna ser han på plats med pappa. Även andra matcher brukar locka. Som till exempel igår när alla av manligt kön hamnade framför TV:n och såg matchen mellan vad vet jag inte för jag är inte intresserad av fotboll. Inte någon annan sport heller för den delen. Till kvällsmat blev det en ny rätt som gjorde succé och kommer att bli ett stående inslag på matbordet. Rotfruktsgratäng. Till den åt vi korv. Jag hade i morötter, potatis, rotselleri (köper jag alltid till marsvinen, den är billig och dom gillar den) och palsternacka. När jag handlade sist fick jag för mig att köpa en palsternacka. Den kostade bara 2,50 så det kommer jag att köpa flera gånger. När L och jag gick hem från dagis hittade vi vitsippor. Nu är det vår!!!!!!!!!!!!!!!!! S har haft en dålig dag. Hon mår fortfarande inte bra och var hemma från skolan idag igen. Hon orkar inte göra något men är samtidigt så pass "pigg" att hon inte kan vila/sova hela dagarna. Förra helgen skulle en tjej ha suparfest hemma hos sig. Hennes föräldrar fick reda på det och avstyrde det hela. Tjejen spred då ut att det var för att S och hennes kompis C hade hotat med att polisanmäla festen om dom hade den. Halva skolan tror på tjejen och halva inte. Hon brukar ljuga en hel del och sprida rykten om S. Sen hade stackars S sett fram emot att få sommarjobba i sommar för att få lite extra fickpengar mot vad hennes fattiga mamma och pappa ger. M har jobbat på makens jobb dom senaste somrarna och S sökte också dit. Men idag fick hon reda på att det var så många sökande och hon var yngst så hon fick inget jobb. Nu är det troligvis för sent att söka annat jobb.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tack för att du svarade så snabbt om påskäggen!
Ska försöka hålla mej till nästa påsk före jag färgar :)
Du har då alltid så bra presentideer till dina nära!
AnnH

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...