onsdag 8 april 2009

Läkarbesök

Maken mådde lite bättre igår och satt en del vid sin jobbdator. Han hade jobb som skulle ha varit klart i måndags men eftersom han är sjuk så är det inte klart. Det är ingen annan som gör jobbet åt honom. Idag mådde han sämre igen men är fortfarande inte klar så han fick sitta och jobba en stund idag också. S har så ont i halsen att hon gråter när hon ska äta. Jag ringde vårdcentralen och fick tid 30 minuter senare. Halsodlingen visade ingenting men snabbsänkan var 85 (alldeles för högt, normalt är ca 3). Läkaren trodde att det eventuellt kunde vara körtelfeber. Men S har haft det en gång förut och normalt får man det inte igen. Provet för att visa om det är körtelfeber ger inte utslag förrens man har haft ont i halsen 1 vecka så om det inte har gått över om 1 vecka ska vi dit igen. S fick Kåvepenin och om det hjälper inom 2 - 3 dagar ska maken tillbaka till läkaren och få pencillin han med. Om det är en vanlig virusinfektion blir hon bättre på mer än 2 -3 dagar men mindre än 7 dagar.
Direkt efter läkaren och en snabbfika åkte M och jag och storhandlade med betoningen på stor. Den vanliga Coop handlingen brukar kosta runt 1200 kronor. Idag kostade det (gulp) 2200 kronor. Till mitt försvar får jag väl skriva att jag köpte alla frön som ska planteras (tomater, gurka, sallad mm). Att M fyller år nästa vecka och vi ska ha kalaset på annandag påsk = påskbord så vi köpte massor med påskmat. Och att jag fortsätter en månad till med att bara handla på 2 affärer istället för 3. Jag ska se om det blir billigare om jag bara handlar på Coop och Ica och inte Willys. Jag började med det förra månaden men då köpte vi så mycket extra saker eftersom både jag och L fyllde år så maten blev dyrare. Nu fyller M så det är egentligen ingen bra månad att börja med heller.
L har inte övergett idén på att sälja mackor och har fått S att skriva en skylt.

Nog för att dom var goda men jag vet inte om jag vill betala 100 kronor för en smörgås. Igår när vi gick till biblan såg vi att cirkusen ska komma till staden. L har varit på cirkus en gång och vill gärna gå dit igen. Hon pratar fortfarande om vad kul det var med skratt, sockervadd och applåder. Hon blev jätteglad när hon såg skyltarna. Det är bara maken som får följa med henne (han var med sist) och cirkusen är på påskafton och påskdagen så vi hoppas att han hinner bli frisk innan dess. I dagens tidning var den en annons från ett cykelföretag som sålde elbilar och elmopeder till barn till 20 % rabatt. L vill ha en av varje och frågade om dom kostade mycket pengar. Vilket vi sa att dom var. L blev lite ledssen men så kom hon på det "vi kan låna pengar av banken och köpa dom till mig". Det var ju faktiskt rätt så smart.

M:s kompis C ska sova här ikväll. Dom sover i bäddsoffan i källaren och M har bäddat innan hon kom.

Det är rosenblad på sängarna. Det står levande ljus efter kanterna. Han har också köpt en röd ros som hon ska få. Sen ska han göra ananas med grädde och choklad till honom och C att mysa med. Vilken romantiker till son jag har fått. Undrar vem han har fått det ifrån? Inte är det maken i alla fall.

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

Hihi, moderna barn vill låna pengar på banken. Spargris kostar ju pengar attt tömma och inte får man nån ränta heller.. Glad påsk!

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...