tisdag 7 april 2009

Mackfabrik

L börjar visa mer och mer tecken på att vilja hjälpa till. Jag tycker att mitt "jobb" som jag gör hemma passar bra som pedagogisk "lek" med L. Alltså försöker jag att inkludera L i så allt jag gör så länge som hon visar intresse/tycker det är kul. Idag hjälpte hon mig med lunchen. Varma mackor.

L tyckte att vi var så duktiga att vi skulle starta mackfabrik. Vi skulle sätta upp ett bord på gatan och skriva en stor affisch "Mackor". Sen skulle vi ropa mackor mackor här var det mackor. När jag skulle diska var hon med och sköljde disken. När jag gjorde kvällsmat tryckte hon korvarna i "korvstroganoff apparaten" till bitar.

Vi har lammskinn som mattor i sovrummet. Jag köpte dom efter att jag hade haft en annons på Blocket och betalade i förskott. Jag fick aldrig några lammskinn så jag satte in en annons i den lokala tidningen om att jag ville köpa lammskinn. Då fick jag dom = jag fick betala dubbelt för dom eftersom dom första inte kom (blev lurad). Dom är jättesköna att gå på men dom samlar damm. Jag försöker att skaka dom varje gång jag dammsuger. Men dammet flyger ändå. Idag piskade jag och L lammskinnen.

M var också ute och slog ett tag. Bra sätt att avreagera sig på. Det dammade så mycket att grannarna nog trodde att det brann hos oss.

L har cyklat och jag har gått till biblioteket. Det stod i den lokala tidningen att kommunen ska spara och att vårat bybibliotek är en sak som ska bort för att spara pengar. Det har varit i farozonen förut men alltid klarat sig. Dom klagar på dåligt kundunderlag. Men det är bara öppet tisdagar mellan 14.00 - 17.00 så många kanske jobbar då och inte hinner dit.

Fler Pettson och Findus böcker blev det: Rävjakten, Pettson tältar och När Findus var liten och försvann. Sen lånade vi Nicke Nyfiken på sjukhus och Adjö herr Muffin till L också. Adjö herr Muffin har jag redan läst för L och jag storgrät. Stackars marsvin. Jag lånade Prins annorlunda och en yoga dvd till mig.

L börjar att tänka mer och mer och ställer allt mer frågor. En av frågorna imorse var: "varför ville du ha mig, mamma?". Sen kom det flera följdfrågor efter det också. S har fått makens sjuka. Hon har ont i halsen, feber och ont i huvudet. Maken ligger mest däckad fortfarande, han har varit ett par svängar till sin jobbdator. Jag har deklarerat. Jättekul! Det är jag som har hand om alla räkningar och siffror i familjen. Även om jag inte är mattesnillet i familjen. Det är för att jag är hemma mest. Förra året fick bara maken tillbaka på skatten. Jag, M och S fick restskatt. Så hela makens överskott gick nästan åt till vårat underskott. I år får alla tillbaka. M och S fick runt 50 lappen men maken och jag kommer att få nästan 7000 kronor ihop. Det blir bra semesterpengar. Vi funderar på att börja jämka igen. Eftersom vi har hus så gjorde vi alltid det förut. Men vi fick ALLTID restskatt då så vi slutade med det. Men vi har ingen möjlighet att spara pengar för att åka på semester så vi fortsätter nog som vi gör och ser skatteverket som vårat semestersparande.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...