måndag 13 april 2009

Påskbord

Äntligen sa maken fick vi äta påskmat. Lite sent tyckte han också eftersom det är meningen att han ska jobba imorgon så någon nubbe blev det inte. Han som till och med stegade iväg till systemet under sin sjukperiod för att köpa nubben när han fick reda på att det skulle bjudas på påskbord. Jobb är jag tveksam om det blir för makens del. Det blir nog ingen skola för S heller. Om dom inte tillfrisknar helt mirakulöst över natten. Båda två var helt slut efter kalasandet och slocknade på varsin soffa.

Innan själva påskmaten var det förrätt. M ville bjuda på sin paradrätt skagen toast. Han gick upp halv 9 imorse för att hinna med att göra dom. Han gjorde till och med egen majonäs.

Med tanke på att han brukar sova till efter lunch när han har lov så var det stort gjort av honom. Skagen toasten blev lika goda som dom brukar vara när M gör dom. Påskbordet var en reducerad version av julbord.Inlagd sill, senapssill, ägghalvor, lax, janssons frestelse, räkomelett, köttbullar, prinskorv och potatis. Mamma brukar stå för jansson och omeletten på julbordet men dagen till ära gjorde jag dom själv (med hjälp av S). Till efterrät blev det randig fromage. I botten citron och överst jordgubb. M gillar Simpsons och tittar så ofta han hinner efter skolan och på kvällen när det är. Vad passar bättre än en Homer tårta?Bilden är en oblat som jag har köpt färdig. Annars är tårtan hemgjord. M fick massor av presenter och resten av familjen fick påskägg. I makens och mitt påskägg var det två fina konditorägg. Mamma som hade lagt alla äggen var nyfiken på vad det var i makens och mitt ägg. Jag kan meddela att det var marsipan rakt igenom. Dom var goda ändå men det blev lite mycket hm marsipan.

1 kommentar:

Ulrica sa...

Vad gott det såg ut :)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...