söndag 26 april 2009

Räknat

Lördags kvällen tilbringade jag på det privata boendet. Jag jobbade extra. En timmes mindre jobb än på kommunen ger 100 kronor mer i lön. Patientantalet är ca 80 mot kommunens kanske 800. Besöken var några tillsyner och resten av tiden satt jag och läste. Eller kunde ha gjort, jag fick tråkigt och hjälpte till och lägga.
Dagen har jag bland annat ägnat åt räkningar. Dom brukar inte vara roliga. Den här månaden var dom extra oroliga. Fordonsskatt och M:s säsongskort gjorde att räkningarna nästan hamnade på 20.000 kronor. Gulp! Sen känns det som om jag ska ingå i kören som sjunger om att elen har gått upp efter att Eon bytit elmätare. Våran el för april var 1200 kronor mer än i april förra året. Den rörliga räntan (som inte finns mer utan kallas för 3 månaders ränta) visar på 1,95 % och det känns jättebra. Felet är bara att vi är fega och bara skrev ett lån (det minsta på 20.000 kronor) på tre månaders ränta. Om vi skriver om dom två högsta lånen till tre månaders så måste vi betala ca 45.000 kronor i ränteskillnad och måste skriva nya pantbrev. Men våran månadskostnad så länge räntan ligger kvar på 1,95 % minskar med nästan 2000. Hur ska vi göra? Ingen aning. Om räntan stiger sitter vi i sjunkande båt känns det som. Eftersom vi då får högre lån än vad vi hade från början. Vi ska börja med att ringa banken nästa vecka.
Maken och S har eksem på händerna. Dom smörjer och smörjer med kortison som hjälper litegrann. Jag läste om en vante som ska ta bort eksem och frångick mitt intebeställasakerförbud och beställde ett par till maken. Om dom fungerar ska jag beställa ett par till S också.

S har gjort nya biskvier. Det är någon som äter upp dom hela tiden.Jag har gjort tredubbel sats med kalops till lunch. Jag brukar använda fläskkarre istället för högrev. Det blir billigare, mörare och är inte lika lång koktid. Men sist jag handlade extrapris kött var karren slut så jag köpte skinkstek istället. Det gick det med. Smaken blev "dyrare" än med karre.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...