tisdag 28 april 2009

Telefonerat

Nästan varje dag som jag lämnar/hämtar L på dagis klagar den ena fröken (hon som är L:s fadder) på att L pratar så dåligt. Sen frågar hon alltid när vi ska till talpedagogen igen. Jag vet inte om hon gör det för L:s bästa men det känns inte så. L pratar mycket bättre även om hon slarvar ibland. Vi har i alla fall ringt talpedagogen och fått en ny tid. Röst och talvårdsenheten i vårat län prioriterar äldre människor med stroke framför barnen. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om det. Barn som inte talar så bra kan (som i L:s fall) bli utanför, mobbade eller retade. Gamla människor har ju haft talet och det måste vara hemskt att förlora det och inte kunna kommunicera mer. Min farmor fick en stroke och fick bara fram mimimimimi. Men om dom inte klarar av båda grupperna så kanske dom måste anställa fler folk eller se över sin verksamhet på annat vis.
Maken ringde dagis och pratade om kompisar och hålla handen gjejen. Fröken sa som hon sagt varje gång vi frågat "hon leker och hon får vara med". Det ifrågasatte maken eftersom L är väldigt bra på att berätta både när hon får vara med och när hon inte får det. Något som fröken verkade tycka vara konstigt. L pratar inte så mycket på dagis så fröken verkar tro att L är näst intill stum. Men om någon sa till mig varje dag att jag pratade konstigt så skulle jag också vara tyst. Hålla handen grejen sa hon berodde på att alla barnen brukade bråka om vem som skulle få hålla fröken så det var för L:s bästa. Skitprat! När man är liten slåss man om att få hålla fröken i handen men inte när man är 6 år. Maken sa att L inte vill hålla fröken hon vill hålla i ett barn. Och eftersom A är hennes hålla handen kompis så ska hon hålla i A. Fröken skulle tänka på det.
Jag tackade ja till ett abonnemang på 3 till S mobiltelefon. Abonnemanget som hon har idag går snart ut. När jag tänkte efter är det bättre att alla mobiltefoner får kontantkort så när simkortet kom skickade jag tillbaka det. På senaste fakturan stod den med i alla fall. Jag ringde idag och fick knappa svar på olika frågor i säkert 5 minuter innan någon äntligen svarade. Jag tryckte abonnemnagsfrågor och sa mitt ärende. Hon som svarade sa att då skulle jag prata med abonnemangs avdelningen och kopplade mig vidare. Vem var hon då? Nu är det i alla fall avslutat. Det som inte ens var påbörjat.
Jag fick en skönhetskatalog från Fleur de sante. Dom saknade mig som kund och om jag handlade ur katalogen skulle jag få 50 kronors rabatt. Om jag inte ville ha fler kataloger skulle jag skicka in en kupong. Jag skrev i kupongen och tänkte stoppa ner den i det förfrankerade svarskuveret. Det var bara det att svarskuveret hade inte samma adress som kupongen skulle till. No way att jag tänker betala 6 kronor för att slippa få reklam från Fleur de sante. Jag slänger den bara i återvinningen. Det är ju dom som sparar på att inte skicka till mig eftersom jag aldrig handlar. Alltså stoppade jag kupongen i kuvertet ändå. Dom får väl skicka det rätt eller så fortsätter jag att slänga i återvinningen.
L och jag har varit på biblioteket och lånat nya böcker.
Det blev bara böcker till L. Jag funderar på att låna Billig mat en dyr affär av Gunnar Brulin. Men jag har inte vågat det ännu. Våran matkasse består mest av mat från Euroshopper, Eldorado och Extra. I boken kan man bland annat läsa om kycklingar som inte bara injiceras med saltvatten utan även rester av gris…Man kan med hjälp av ett enzym utvinna protein från slakteriavfall och sedan tillsätta det till tex bacon och kassler för att minska det dyra köttinnehållet. Speciellt de billigare egna märkesvarorna som jag alltså mest handlar av innehåller dessa “biprodukter”.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjort rabarberdricka av sista rabarbern ur frysen.  2 Gjorde rabarberpaj på silresterna från nummer 1.  3 Bakat sirapslimpa och apklimpa ...