fredag 22 maj 2009

Myrstig

Imorse när vi vaknade hade vi fullt av myror i köket. Dom går in någonstans i vardagsrummet. Vi har lyckats hålla dom under kontroll genom att pudra med Myrr men dom blir fler och fler och fler. Vi pudrade ut all våran Myrr så nu måste vi köpa ny. Vi har tagit reda på vart dom kommer in. På två ställen i fönstret är listen lite sönder och där är myringången. Det har regnat mest hela dagen så vi har inte kunnat titta ute om det är en stack någonstans Antisimex (stavas det så?) nästa?
Till eftermidagsfikat blev jag akut chokladsugen. Jag hittade ett recept på en kladdkaka som tog 10 minuter i mikron.
Både snabb och god. L har börjat att visa ett litet intresse för Barbie. S lekte ofta med Barbie och jag med när jag var liten. Mina Barbiesar hade S sönder och dom flesta av S saker sålde vi på loppis. Men vi hade kvar kläder från både mig och S. Två av S dockor och
ett Barbiehus som S fick i present när hon fyllde något år. Vi har roat oss med att bygga ihop det igen. Mellan skurarna åkte maken till Biltema för att köpa en pump. Det läcker in vatten i källaren. Dagvattenbrunnen är full med vatten. Vi har haft slamsugen här flera gånger förut men då brukar det komma upp vatten i tvättstugan när man spolar på toaletten. Förhoppningsvis är det bara stopp i dräneringsrören och inte dräneringen som är sönder. Vi ska därför prova att pumpa ut vattnet. Pumpen var slut men han köpte nya
antihalkgubbar till duschen. Den sluttar lite så L gillar inte att duscha. Hon är rädd för att halka. Dom andra gubbarna lossade i limmet efter två duschar ungefär. Dom här har sugproppar istället för lim. När maken var och handlade tog L, S och jag en promenad.
Vi tjuvade en syrenkvist som står och doftar gott på köksbordet.
Till kvällsmat blev det en favorit i ny tappning.

Spaghetti med köttfärssås. Vi hade en ledssen purjolök i kylskåpet så den fick agera lök. Jag kryddade med min italienska kryddspecial blandning. Väl godkänt blev betyget.
Det är fredagskväll och mys. Varje kväll frågar L "är det mys idag?". Hon blir överlycklig när vi svarar ja. Om det är myset som lockar eller om det är för att hon brukar få vara uppe längre på mysdagar vet jag inte. Popcorn äter vi mest men det blir jag trött på ibland. Godisrecepten består mest av chokladbollar, brända mandlar och kola.
Varma äpplen med mandelröra och vaniljsås blev myset ikväll.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tips på att bli av med myror är att använda Fun light (saften alltså) häll ut outspädd, billigt och bra.

Marie Karlsson sa...

Hej.. Vart köpte ni barbie huset??

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...