söndag 14 juni 2009

Experimenterat och funderingar

Jag vill ha en dammsugarpåse i tyg. Dels för att spara pengar genom att slippa köpa en massa påsar (sen krånglet med att hitta rätt påse). Dels för att spara på miljön genom att inte behöva slänga en påse varje gång. Vi har haft en men när före detta dammsugaren gick sönder skyllde maken på dammsugarpåsen och slängde den. Jag tror inte att det var påsen utan dammsugaren som var för gammal. Jag läste i en blogg om en som fick tömma dammsugarpåsen med pincett när hon jobbade som au pair i London. Jag började peta men gav upp efter tre sekunder. Då kom jag på att jag hade läst i en spartipsbok om en som klipper upp påsarna i ena änden och sen häftar igen dom. Det provade jag idag. Efter att ha dammsugit hela huset kollade jag om det hade fungerat och det hade det! Hur många gånger en påse kan återanvändas vet jag inte men det får jag väl se. Jag funderade på att tejpa igen hålet då kan man lossa tejpen och behöver inte klippa. Men jag tog nog för lite tejp för det höll inte utan jag fick häfta med. Jag har en lista på alla saker som vi har i frysen. För att underlätta. Jag vet då när jag behöver handla mer av något, laga fler matlådor och baka nytt bröd till exempel.
Problemet är bara att vissa (inga namn) glömmer att sudda bort eller lägga till när dom tar/stoppar in något i frysen. Jag får därför "roa" mig med att ha frysinventering med lagom jämna mellanrum. 22 matlådor och 13 bröd fanns det bland annat. Så matlådor och bakning kan jag stryka från att göra listan ett tag. M och S börjar att sommarjobba imorgon och ska ha med sig matlådor varje dag så att det fanns så många från början var bra. Det som var mindre bra var att alla matlådorna var slut så maten låg i tomma smöraskar och andra konstiga askar. När jag läste den lokala tidningen imorse hade dom reklam för olika saker man kunde köpa till midsommar. Bland annat var det med ett ljusspel. Typ änglaspel fast med ett värmeljus istället för vanliga ljusen och midsommarstänger istället för änglar. Jag har ett sånt som jag fick av mamma med tomtar på. Jag har sett andra modeller förut med hjärtan och häxor beroende på högtid men inte velat köpa. Men nu blev jag sugen och gick in på sidan som hade spelet. Förutom midsommarstänger fanns det häxor, hjärtan och vanliga änglar bland annat. jag blev som galen och la alla i köpkorgen - sen fick jag syn på priset - 316 kronor + porto för 4 ljusstakar. Nej tack. Men så började jag tänka! Jag har redan en ljusstake med tomtar om jag byter ut tomtarna mot dom andra sakerna. Till det behövs tunn plåt - vart får man tag på det till ett billigt pris? Jag lade fram idén för maken och han nappade på den. Oftast när jag lägger fram idéer så skriker han bara rakt ut så nu gäller det att smida medans järnet är varmt.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...