onsdag 24 juni 2009

Hallonsylt på magen

Jag jobbade kvällen igår på det privata boendet. Jag kom på att jag inte hade fått någon nyckelplupp och gick till chefen för att hämta en. "Min" chef hade semester och den andra chefen som jag också träffat hade slutat så det var en ny stjärna. Han hade ingen aning om vad jag pratade om så någon plupp blev det inte. När jag gick ut därifrån märkte jag att jag hade fullt med syltfläckar på tröjan. Jag hade med mig egengjord ris i frutti till kvällsmat och sylten hade läckt ut. Pappa/morfar ringde till L och frågade om hon ville öva golf idag. Jag hörde bara vad L sa. Först sa hon: nej jag orkar inte. Sen sa hon: Nej jag vill vara ledig idag! Det är mammas flicka det. Men ledig är man nästan aldrig. Är man inte på jobbet och jobbar får man vara hemma och jobba. En sak som är konstig och jag undrar om det är så i alla familjer eller bara våran. När jag jobbar så hjälper alltid S maken med maten och disken och L och annat. När maken är borta och jag är hemma själv med alla barnen hjälper ingen mig. Varför är det så? Är det bara för att jag är kvinna och maken är man? Jag tycker att det är dumt i alla fall för då får inte maken se vad bra det är med mig hemma när han får sköta allt själv. Ingen lätt uppgift ska tillägas. Alla mammor borde få pris. Idag på min lediga dag har jag gjort rabarbersaft.






Av resterna gjorde jag rabarbergodis. Det är torkade rabarberbitar. Dom ska ligga i solen och torka ett par dagar sen är dom klara att ätas. Sen har L och jag gjort glass. Våra glassformar börjar bli gamla och slitna så det skulle behövas investeras i nya. Glassarna idag gjorde vi av: chokladpudding, vanlijsås och cola. Jag håller också på och räknar vilka pinnglassar som blir billigast av hemgjorda och köpa. Jag är inte färdig ännu men än så länge leder hemgjord cola och hemgjord saft. Sen är det alla vanliga hemmagrejer också som har blivit gjorda. Tvättat en maskin tvätt, lagt in en maskin tvätt, vattnat blommorna, lagat mat, gjort mellis, lagat mat, diskat och så vidare och så vidare. Jag vann pemanentspolarna på Tradera och dom kom idag. Syrenerna som jag vann mailade summan efter att jag hade mailat henne x antal gånger. Två veckor efter auktionens slut! Hon skulle skicka efter midsommar skrev hon så hon har fått pengarna. Det har då gått 4 veckor efter att auktionen slutade. Egentligen ska varan vara framme efter 10 vardagar så jag funderar på att ge henne negativt om jag inte fått syrenerna innan denna vecka är slut. Dålig stil i alla fall! S sommarjobbar på ett dagis i byn och idag hade dom målat. Det finns en sida på internet som man kan skriva ut mallar av olika slag för att färglägga. L valde bland annat dalmatinerna. Här är sidan om fler vill måla.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Rabarber godis verkar spännande,torkar du bara bitarna och så är dom färdiga eller?
Hemgjord isglass gör vi alltid av saft,eller av yougurt som vi vispar ner en påse vaniljsås i.
Tack för tipsen om choladpudding och cola!
AnnH

Anonym sa...

Var kan man köpa sånna där glassformar som du har på bilden? Ser kanonbra ut ju :)
/ Jonna

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...