lördag 13 juni 2009

Hemmapyssel

Maken ligger efter på jobbet och jobbade hemma nästan hela dagen. M och S har sovit hos mamma/mormor och pappa/morfar för att spela golftävling på annan ort idag. Pappa/morfar och S kom på andra plats, mamma/mormor och M på tredje. L har lekt med sina bilar nästan hela dagen. Så jag har fått "roa" mig själv. Till lördagsgodis och pappa gjorde jag brända mandlar. Pappas julklapp. Jag ville göra något till mamma med så jag gjorde biskvier. Att det var så stor kvalité skillnad på mandelmassa hade jag ingen aning om. Sist jag handlade på Ica köpte jag Euroshopper mandelmassa.

Smeten blev helt kladdig och bottnarna helt .......................... oanvändbara! L och jag fick ta en extrahandling på Coop. I och för sig var den inte helt jättenödvändig men jag kände att jag ville ge mamma något också. Hem och gjorde nya bottnar. Jag hade kvar av den gamla mandelmassan så jag tog i den också, bara hälften. Men bottnarna flöt ut ändå, inte lika mycket. Bottnarna gick att använda ändå.
Jag får skylla på bottnarna och att det var första gången jag gjorde biskvier. Dom blev inte alls lika fina som när S gör dom. Mamma och pappa fick med sig varsin påse hem i alla fall. Mitt Tradera beroende fortsätter. Jag ropade in 3 syrenplantor i måndags för 50 kronor. Jag har sökt säljaren med ljus och lykta (nästan) för jag vill betala dom och få dom. Men ingenting! Sen har jag vunnit och fått olivfrön (det skulle vara 5 men var 6 stycken) för 41 kronor + 6 kronor porto. Dom har jag redan fått och ska plantera så fort jag kommer ihåg att lägga dom i vatten 1 dygn innan. Mina permanent spolar börjar tacka för sig så det har jag bjudit på nya. Några långkoftor men en snodde någon precis innan den gick ut. Innan M och S skulle åka igår höll M på och skröt över sina kläder och att hans klasskompisar kallade honom snobb. Han hade bara kläder från J Lindeberg på sig, förutom kalsongerna som var Björn Borg. (att jackan och jeansen är köpa begagnade på Tradera talar vi tyst om). S sa då att alla hennes kläder var från Gina Tricot och HM. Jag kontade med att alla mina kläder var begagnade Tröjan ärvde jag efter S och kjolen köpte jag på Tradera. Något som jag nog är lika stolt över som M är över att bara ha märkeskläder. Jag skulle gärna vilja ha en garderob som är övervägande köpt begagnad. Bra för både plånbok och miljö! M, maken och jag är lite oense om energibesparingar. Jag köpte en ecobutton till M:s dator också men maken och M har vägrat att sätta dit den. När vi lägger oss på kvällarna trycker vi bara av dator och TV på standby knappen (vilket i och för sig är bra) men jag vill att vi trycker av dom på grenuttaget.


Vilket maken vägrar. Om jag gör det själv säger han att alla klockor och annat blir sabbat. Stämmer det? När jag surfade runt på Jordkloks hemsida över energisparande saker stötte jag på en Power safer.

Det här har jag kopierat från Jordkloks hemsida: Koppla t ex din Tv till Powersafer PSX, strömmen till Tv apparaten bryts automatiskt bara ett par sekunder efter att den satts i stand by läge och sparar därför mycket energi. Appataten stängs automatiskt av och på med fjärrkontrollen. Powersafer kan användas för fem apparater samtidigt genom att koppla dem till grenuttaget. Sparar enkelt energi och därmed även pengar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Klockorna fungerar precis lika bra ! Stänger av varje kväll - inga problem.
A

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...