måndag 22 juni 2009

Plantering och fynd

Loppiset som är varje sommar i byn öppnade för året idag. L och jag hängde inte på låset men nästan. Priserna är dom rätta (mycket billigare än andra hands affärerna inne i stora staden) men sortimentet är mycket begränsat. Problemet med loppiset är (förutom att det ligger i byn så det brukar bli många besök) är att L vill ha en grej varje gång. Sortimentet av leksaker är som övriga saker begränsat. Ibland har vi till och med köpt tillbaka något som vi skänkt. Oftast är det varmt när vi går dit så en glass blir det oftast. Då blir ju inte sakerna så billiga längre när man plussar på glasspengarna. Ett par rollerblades till L och en kopp med fat till mig blev det. Jag har redan en likadan kopp på köksbordet med en blomma i nu ska det bli två. 25 kronor kostade det (+ glassen men jag tog den minsta). Efter loppiset hämtade vi maken som hade köpt frukt och grönt på utlandsaffären inne i stora staden. Vi har hittat en ny, den har väldigt begränsat sortiment men är mycket billigare än den andra. Vi styrde kosan till Netonnet där vi laddade upp med lågenergilampor. Dom hade billiga matlådor också så det blev det också. Sista stoppet var Plantagen. Min vindruva har tackat för sig.
Det blev det en ny. Jag planterade den där tomaterna brukar sitta. Tomaterna blev förpassade till sålådan där jag satte meloner. Dom har torkat. Framför tomatplantorna satte jag nya melonfrön. Gurkor blev det också. Alla utom en av dom jag frösådde själv dog. Den minsta i mitten är överlevaren. Bredvid vindruvorna på Plantagen stod det Kiwi plantor.Vill ha!!!!!! Dom kostade 299 kronor så det får vänta lite. När vi kom hem och hade ätit var det lite svalare ute. När det finns maskrosor och annat djurvänligt ute och inte har regnat försöker jag att plocka maten till djuren i alla fall på kvällen. Tillsammans med djurmaten blev det en bukett Lupiner. L åkte sparkcykel, efter ett tag blev hon trött och jag fick dra henne. Maken fick då bära Lupinerna. Men då protesterade han vilt. Det var inte manligt att bära blommor om jag inte tog tillbaka dom på en gång skulle han slänga dom på marken sa han. Det hela slutade med att jag fick bära blommorna och maken drog L.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...