onsdag 10 juni 2009

Skolavslutning och fynd

S slutade 9:an. Snyft! Som vanlig när det är skolavslutning på X skolan så är det total oreda, kaos, ingen planering och folk överallt. Jag hade tänkt att skippa första delen när det sjungs, talas, sjungs, delas ut stipendier och sjungs ännu mera. Men S var med i skolkören och hörde till dom som skulle sjunga så det var bara att gå dit och se glad ut. Läktaren är minimal och på över halva läktaren sitter 9:orna på andra halvan får alla föräldrar, syskon och andra trängas. Vilket jag inte hade en tanke på. Jag trängde mig ner i ena gången, längs ner vid räcket ställde jag mig på ett trappsteg, efter en stund satt jag på trappsteget. L trängde jag med. Jag hamnade bredvid en som jag trodde var en annan mamma men vi började att prata och det visade sig att hon var en lärare. Vi hade trängt oss ner bland lärarna och deras "platser". Hur som. Vi var redan där. S skämdes en del eftersom jag och L stod längst fram och jag filmade när hon sjöng. Nedanför räcket satt rektorn som såg när L studsade upp och ner och frågade om hon ville komma ner på golvet och sitta där och titta. Vilket L gärna ville. S sa att L och rektorn hade pratat hela tiden. Det däremot tyckte S var gulligt att hennes lillasyster fick sitta på golvet hos rektorn. När betygen äntligen var utdelade fick S en ros.
När vi kom hem fick hon en garderob. Den är fortfarande i kartongen i garaget så vi klistrade en bild på utsidan av kartongen för att S skulle se vad det var.

Jag ville ha en inbyggd garderob i S rum. Då blir baksidan av garderoben väggen så går det åt mindre byggmatrial. När jag sa det till maken skrek han bara. Men så för ett tag sedan kom han och sa att det vore bra med en garderob som vägg i S rum. Det är oftast så det fungerar i den P:ska familjen. Jag kommer med en idé som maken tycker är urdum. Han tänker på saken och tror att han kommer på en smart idé (min idé från början/den som han tyckte var urdum). Men om jag då låter honom tro att det var hans idé från början så är det mycket lättare att få honom att genomföra den. Till eftermiddagskaffet blev det såklart tårta. Svärmor och svärfar kan nog lukta sig till tårta för dom kom lagom till kaffet. Skämt åsido så bakade jag ju igår och svärfar fick brödkuponger i julklapp så dom kom för att hämta bröd. Dom fick välja mellan frallor och surdeg men på något konstigt vis fick dom med sig en av varje. L fick en papegoja från Myrorna. "Tyvärr" upprepar den allt man säger. Vilket svärfar tyckte var jättekul. Han pratade med gojan hela tiden dom var här. Efter varje pratstund gapskrattade han. Begagnataffären ska stänga för sommaren så dom sålde ut alla varor till halva priset. S och jag tog en sväng dit, tillsammans med hela staden kändes det som. S hittade en väska, 2 ramar och ett par shorts. Inte sommarshorts utan såna som alla "andra" har över leggings istället för kjol.

Jag hittade två glastillbringare, en tillbringare med blommor på (frukostjuicen kommer att smaka mycket godare i den) ett glas med Nasse till L och en ljusstake. Jag har såna på badkarskanten och ett har gått sönder. Och en ........................dramatenvagn. M och S kallar mig tant och maken muttrade också något om tantvarning. Allt kostade 180 kronor.

1 kommentar:

Tvärslå sa...

:) En sån där kärringvagn har jag med men min är nyare och inte alls lika fin som din, grattis till en bra investering.

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...