måndag 27 juli 2009

Äntligen hemma

Efter en veckas husvagns camping på Öland är familjen P äntligen samlade igen. M ville inte följa med och fick efter stora tveksamheter vara kvar hemma. Men huset stod kvar och både djur och blommor levde så han hade skött det hela bra.
Husvagns camping är inte riktigt min grej. Men i år gick det bättre än det brukar göra och jag kan till och med säga att det var riktigt skönt. Förutom att jag saknade M och längtade hem vilket jag gör även om jag bara är och handlar 1 timme. Vi bodde på samma camping som vi gjort dom senaste åren så vi valde en strandtomt.Enda felet med tomten var att det stod en lyktstolpe mitt på tomten. Vi har ingen mörkläggnings gardin till våran taklucka och lyktstolpen var precis vid luckan. Resultatet var att vagnen var så ljus på natten att man kunde ligga och läsa. Jag måste ha mörkt och tyst för att kunna sova. Att det är ljud hela tiden har jag vant mig vid. Det är karaoke i camping baren fram till 23.00. Sen granne med campingen är det en nattklubb som spelar musik till 01 - 03. Ljuset vande jag mig inte vid. Det har inte blivit många timmars sömn denna veckan.
Det var otroligt mycket nyckelpigor.En morgon räknade vi till 20 stycken nyckelpigor inne i förtältet. När jag och L åkte barntåget pratade vi med en familj som bodde i husvagn på norra Öland. Dom hade haft 20 kackerlackor i sitt förtält. Jag tror jag föredrar nyckelpigor! Vi har mest slappat och jag svor på att inte göra av med så mycket pengar, det skulle nästan vara köpstoppsvarning. Det löftet höll jag inte direkt kanske. 5800 kronor har veckan kostat. Men då är campingtomten på 2000 kronor inräknad. Och maten. Bara maten kostade nästan 1000 kronor och då hade vi med oss en hel del. Men en husvagns kylskåp är inte hur stort som helst. Dessutom kan man inte ställa sig och göra storkok på en gasolspis med två plattor. Men den enda färdigmaten vi köpte var en grillad kyckling och currysås resten lagade vi från grunden. Bröd är verkligen dyrt! Det fattar man inte när man som jag bakar det mesta själv. 5800 för en semester en vecka för 4 personer är helt okey om jag får försvara mig själv.
Djurparken hoppade vi över i år. Vi åkte till lådbilslandet istället. För 250 kronor/barn upp till 12 år får barnen åka nästan hur mycket lådbil dom vill. L åkte sopbil och lastbil men sen vägrade hon att åka något mer och resten av dagen var vi vid rutchbanan.

En dag tillbringade vi på stranden. Stranden vid Köpingsvik är så mjuk och vattnet så klart att man inte behöver åka utomlands. För det känns nästan som om man redan är utomlands. På stranden flög det runt en fjäril som L tog kort på. Jag hade med en hög med böcker men jag har inte hunnit läsa någon av dom. Däremot hade jag med alla mina gamla nummer av Eco queen och dom har jag läst igenom allihopa från pärm till pärm.

I söndags styrde vi färden hemåt men tog en annan väg och stannade till på Astrid Lindgrens värld.

Vi har varit där två gånger när M och S var små men aldrig med L. Dom hade byggt om och jag är positivt överaskad. För att slippa köerna hade vi köpt biljetterna via hemsidan innan vi åkte. Så det var bara att glida in. Vi har massor av souvenirer och pippisaker sen M och S var små så jag svor (igen) på att inte köpa något. Någon som tror att jag kunde hålla det? Tyvärr inte! 550 av dom 5800 var grejer från Astrid Lindgrens värld. Men då hade vi med matsäck och köpte ingen glass. Dagen innan hoppade L på en hoppkudde. Ramlade och fick en stor kille på benet så hon blev lite svullen och hade ont. Hon kunde därför inte gå i parken så vi fick hyra en kärra. Det här gjorde att hon inte kunde leka i lekparkerna och vi var tvungna att bära henne intill uppträd andena. Det var svårt att se för det var så mycket folk. Men L var lycksalig ändå. Hon fick sen den enda figuren som hon var ute efter att se.Pippi Långstrump!!!! L har sagt flera gånger "där såg ni att hon finns på riktigt". Helt klart värt hela inträdet och allt. Efter Pippi satte vi oss i bilen och körde dom sista 3 timmarna hem. Väl hemma var det bara att laga mat, packa ur husvagnen och stupa i säng. Dagen har ägnats åt tvätt, tvätt och ännu mera tvätt. Att det har vräkit ner regn hela dagen har inte gjort tvättandet lättare. Tvättstugan är full, vardagsrummet är fullt. Dessutom har jag tyvärr kört tumlaren för att torka underkläderna annars skulle säkert köket vara fullt också.

1 kommentar:

Anonym sa...

oj vad skönt att du är tillbaka
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...