onsdag 29 juli 2009

Julklappar

Nu tycker säkert vissa att jag är dum i huvudet som gör ett inlägg om julklappar mitt i sommaren. Men jag tycker om att vara ute i god tid och brukar nästan vara klar med alla julklappar så här långt innan jul. Det hör ihop med att jag oftast jobbade extra på sommaren och då fick lön så att jag hade råd att köpa julklapparna. Nu tycker jag mest om att ge bort hemgjorda klappar och gav som förslag till familjen om att bara ge bort hemgjorda saker. M och S skrek i högan sky så det blir köpta klappar i år igen. Några hemgjorda blir det i alla fall. Matklappar blir det alltid i olika former. Kuponger på brända mandlar till pappa och kuponger till svärfar på hembakt bröd blir det alldeles säkert.

Äppeldockor. Den på bilden är den jag gjorde på försök förra sommaren. Hon har inga kläder så det blev inga klappar då. Nu har jag gjort nya som står och torkar och funderade på Barbie kläder till dom. Surfade runt lite på Tradera efter Barbiekläder men tyckte att dom var för dyra. Funderade då på att göra egna (jag har ett stort förråd av gamla tyglappar). Men är urdålig på att sy och behöver mönster för att det ska likna något överhuvudtaget. Så nu har jag reserverat två böcker med mönster på dockkläder på biblan. Änglasmycken. Den på bilden köpte jag på Öland men kan nog fixa egna. Jag hittade vingar på Tradera. 10 vingar för 21 kronor (inklusive porto). När vi är bortresta brukar vi alltid köpa en sak till mormor, morfar och farmor, farfar. Denna gång blev det en hemgjord. Vi plockade sand från stranden. Sen köpte jag burkar för 22 kronor, fyllde i sanden. Skrev en etikett med texten "äkta Ölands sand" som jag knöt på. Sist jag var inne i en blomaffär såg jag kaffekoppar med kaffeplantor i. Dom kostade 89 kronor/styck. Smart idé Jag har beställt frön. 20 kaffefrö, 10 olivfrö och 10 solrosfrö för 110 kronor. Bra presenter. Jag väntar fortfarande på Saint Paula bladen som jag beställde. Syrenen kom äntligen! När vi var på Öland så M hade planterat dom i en kruka. Nu ska dom rota sig innan jag planterar ut dom. Säljaren har fått så många minus att hon har blivit avstängd. Jag vill inte ge henne negativt eftersom jag fick varan ( 2 månader efter avslutat auktion) men jag tänker inte ge henne positivt heller.

Dagen har ägnats åt shopping. Matshopping. Först utlänningsaffären där vi köpte ris och kycklingbitar. M var med och blev sur för jag inte följde listan. Förutom ris och kycklingbitar (som var det enda som stod) blev det en höna, taco bröd och lite olika nötter och torkade frukter också.

Taco bröden är stora som "dasslock". Jag ska jämföra priser på taco bröd när jag får tid och lust (läs ork). Hönan var 10 kronor billigare/kilo än kyckling. Vi har ätit det förut för hundra år sedan och tyckte att den blev torrare än kyckling. Men jag hoppas att det beror på receptet så jag tyckte det är värt och prova igen. Sen åkte vi till Lidl. Jag hade tänkt att köpa frukt och grönt, kyckling och kycklingvingar. Men eftersom vi ska prova hönan så blev det ingen kyckling. Frukt och grönt kör jag med en "provpåse". Jag köper ungefär samma mängd i olika affärer för att se vart det är billigast. Lidl blev billigare än fruktaffären som var den som var billigast hittills. I "provpåsen" är det en klase bananer, 2 gurkor, 2 salladshuvuden, 3 tomater, vindruvor, 16 frukter i olika sorter. Idag blev det 8 äpplen och 8 persikor.

1 kommentar:

Anonym sa...

Nej du är inte tokig!
Tänk när alla andra flänger runt i december då kan du ta en kopp glögg istället!
AnnH

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...