tisdag 7 juli 2009

Miljövän

Maken, L och jag åkte till Tekniska kvarnen som bäst kan beskrivas som ett museum som är en jättestor lekplats.

Vi har varit där förut flera gånger med M och S. L har också varit där när hon var 4 år. Det märktes att hon var större för hon klarade av sakerna bättre i år.

Här får hon hjälp av maken att vara inne i en såpbubbla. Dom hade gjort om lite. På andra våningen var det en utställning och elektricitet och miljö. Där fick man svara på ett antal frågor om vad man gjorde för miljön för att ta reda på hur pass miljövän man är. Vi fick 11 poäng av 25 men hamnade i alla fall i högsta kategorien - bäst miljövän. Det kändes bra även om vissa frågor gav en tankeställare. Det vi förlorade poäng på var att jag åker bil till jobbet - man skulle cykla eller gå, men då får jag börja flera timmar innan jag börjar för att hinna fram. Man skulle bli vegetarian. Sen skulle man se på TV eller ha datorn på max 3 timmar/vecka. Det var vi sämst på, vi har dom på minst 3 timmar/dag.

På översta våningen är det en jättestor modelljärnväg. Dom är modeller över järnvägsstationerna i våran stad och grannstäderna. I mitten av bilden är en modell på kvarnen. Innan vi åkte iväg och lekte var vi till Coop på månadshandlingen. Gulp! Suck! Det gick på 1800 kronor!!!!!!! Jag köpte i och för sig ost för ca 350 kronor. Vi äter mycket ost och den är billigast på Coop. Sen "lyxade" jag till det lite. Jag försöker att köpa allt vårat kött på extrapris. Men nu var det väldigt länge sedan vi åt biff med bambuskott av den anledningen att högrev inte var varit på extrapris på länge. Så jag köpte en högrev utan extrapris. 85 kronor/kilo!!!!!!!!!!! Är kött verkligen så dyrt? Kanske ska göra som miljötestet sa och bli vegetarian. För att lära mig lite mer om surdeg så köpte jag en bok och bröd som kort och gott heter Dagligt bröd av Annelies Schöneck.Igår kväll när maken och jag zappade bland kanalerna på TV:n fastnade vi för ett program som hette Metro teknik. Min nya "idol" pain de martin var med och bakade baguetter. Han bara snurrade runt dom i luften så fick dom perfekt längd och form. När jag bakar måste jag rulla och greja jättelänge och dom blir inte bra för det. Jag kanske överdriver det hela och ska prova med att bara snurra runt i luften lite. Jag är avundsjuk på maken som redan har börjat sin semester - jag jobbar 2 veckor till. Dom två värsta veckorna på hela schemat. Dessutom jobbar jag extra två dagar på det privata boendet.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...