lördag 29 augusti 2009

Aaaaaaaaaaaahhhhhhhhhhhhhhhh

Det är lugnt och skönt och tyssstttt. Jag kan förstå när maken säger att han vill ha själv tid, utan alla oss. Jag kunde inte förstå vad han menade men efter att ha varit hemma med sjuka L och S nästan hela veckan kan jag förstå det. Maken har tagit med sig alla balla barnen till sina föräldrars land/torp. Så nu sitter jag här helt själv med en kopp nybryggt pepparmyntste och bara njuter. Sjuklägret är bättre, inte bra. Maken står emot alla baciller och är fortfarande frisk (om man bortser från det höga blodtrycket och det onda ryggen) M började snora och hosta igår. L, S och jag snorar men är på benen igen. S fick ett återfall och var hemma från skolan igår också. L skulle ha utegympa och det regnade så hon fick kurera sig en dag till. Innan jag visste det packade jag hennes gympapåse och märkte att dom skorna som var tänkta som gympaskor var för små. Jag gick då ner och shoppade i källaren.

Det fanns ett par skor kvar. I rätt storlek. Nu får jag börja leta skor igen. Så fort jag orkar/hinner ska jag uppdatera kläd- och skolistorna. Det är bra att veta vad man letar efter. Innan jag hade listorna köpte jag på mig alla begagnade kläder som såg bra ut. L hade säkert 20 par jeans i samma storlek då. Felet med skorna är att det är snören. L kan inte knyta skor. Hon går på intensivkurs. Hon får knyta alla rosetterna på stolsdynorna i köket om och om igen. Frampå fredag eftermiddag började S och jag och må bättre. Vi gillar Taco och äter det säkert varannan fredag. Ibland experimenterar jag med såser och annat för att kolla pris. När S hade hemkunskap och gjorde Taco sa hennes lärare att hemgjorda bröd var billigare än köpta. S fick därför för sig att göra bröden igår.

Hon gjorde något fel för dom blev stenhårda. Som tur var hade jag redan köpt mjuka bröd. Tur igen var att när maken var på Ica och handlade häromdagen hade jag skrivit h bröd på listan. Vi gick igenom den kvällen innan och han sa hårt bröd och jag sa ja. Han kom hem med hamburgerbröd. Alltså hade vi slut på hårt bröd. Jag har varit sugen, jag är jämt sugen. Med köpstopp känns det mer. Jag får inte köpa choklad eller tryffel eller godis eller .............. Så jag gjorde tryfflar. Dom blir inte så snygga i formen men lägger sig som bomull i magen. På kvällarna när det inte finns något att se på TV har vi börjat att titta på filmer från när M och S var små. Igår var S tre dagar gammal. Vi har tyvärr nästan inga filmer från när L var liten. Hon är jätte avundsjuk på att vi tittar på M och S. Det är jättekul att se. Dels hur huset såg ut då men också hur alla nära och kära såg ut. Minnas farmor och lilla Lulle. Jag har redan skrivit jul listor (märks det att jag gillar listor?). Att göra listan är längre än komma på listan som är längre än köpa listan. Jag funderade lite runt att jag gör så mycket klappar. Är det snålt? Göra julklappar gjorde man ju när man var liten och inte hade några pengar. Men å andra sidan en hemgjord julklapp känns mer genomtänkt, man har ägnat mer tid åt den. Än en köpt som vem som helst kan göra. Vi hade ett provisoriskt familjeråd igår kväll. Det har framkommit att vissa (inga namn) inte gillar mitt hemgjorda bröd och därför inte äter frukost. Frågan var därför om jag skulle fortsätta baka eller inte. Någon tyckte att det hemgjorda brödet var torrt. Men när det är mindre som äter av det ligger det framme länge och blir torrare och torrare. Om alla äter blir det oftare nytt bröd = mindre torrt. Någon gick då med på att äta hembakt bröd till frukost. Maken vägrar att äta surdegsbrödet så tyvärr får jag nog sluta att baka det. Jag vill alltså INTE ha surdegsboken i julklapp längre, tack!

S gillar inte brödet från bakmaskinen. Jag kör den nästan varje lördag. Mest av vana för att få brödet att räcka längre. Idag slängde jag ihop en sats frallor istället. För ett tag sedan planterade L och jag frön. L skulle då plantera ett eget frö. En kruksolros. Den står mitt på köksbordet och växer och mår bra, mådde bra. Tills igår när L råkade stöta till den när hon lekte så den gick av. Hon märkte det som tur var inte. Hon älskar sin blomma och håller på med den och tittar hur stor den har blivit flera gånger/dag. Jag satte också kruksolros och mina har också kommit upp. Dom står i fönstret så dom är mer kraftiga än L:s som liknade en pinne. När L inte såg tog jag en av mina och satte över i hennes kruka. Både L och jag gillar solroser. I trädgården har vi en blomma som växer som ogräs som ser ut som solroser.Jag plockade in några och satte på bordet.

1 kommentar:

Ann-Christin sa...

Jag brukade också köpa på mig när jag hittade något bra begagnat men nu börjar barnen bli lite mer bestämda om vad de vill ha. Jag har rätt mycket skor liggande för Lillasyster att växa i, det känns skönt!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...