torsdag 27 augusti 2009

Böcker som blir filmer

I tisdags märkte jag att L nog hade smittat mig med. Vi fick hämta S på skolan för hon hade feber och var snuvig. I onsdags låg jag och S och tävlade om vem som var sjukast. Jag var sjukskriven och S var sjukanmäld till skolan. L mådde lite bättre (nästan som vanligt fast näsan rinner). Idag mår S lite bättre, men inte jag. Så fort jag rör mig från sängen så svettas jag, att gå på toa är som att bestiga ett berg. Näsan rinner, jag hostar stora gula slembollar, har feber. Imorgon ska S gå till skolan igen och L som har varit hemma sen i måndags måste också gå. Alltså måste jag lämna/hämta L. Hoppas verkligen att jag mår bättre då.
Tur i oturen var att en bok som jag reserverat på biblioteket skulle hämtas i tisdags. Maken fick uppdraget. Det visade sig att 7 av mina böcker hade kommit.Choklad av Jan Hedh, Sy till dockan - 2 böcker. Den ena är från 70-talet men den andra är det Baby born kläder i. L har tittat i den och vill ha en massa kläder till sin Baby born docka. Den som hon har ärvt av S. När hon undrade var dockan var och jag svarade att den var i förrådet. Undrade L varför då? När jag svarade att hon inte lekte med den svarade L att det var för att hon hade varit upptagen med sina andra leksaker. Det skulle finnas ett mönster med till kläderna men det har någon tagit för det var det inte. Jag är inte bra på att sy men jag klarar mig hjälpligt med mönster. Jag kanske kan ta några av mönstren i den andra boken och försöka göra om. Riddarbageriets bröd av Johan Sörberg, Låt din kreativitet flöda av Julia Cameron och två böcker om Reiki.
Sist jag var själv på biblioteket lånade jag en bok av Agatha Christe. Mördande seans. Jag läste ut den igår och igår kväll gick den som film på TV. Jag vet inte vad jag ska säga om det. Boken var helt annorlunda mot filmen. Det var kapten Trevelyan som blev mördad, men den var inte samma mördare. Han hette samma men hade olika roller. I boken var det journalisten som hette Enderby och Trevelyans kompis som hette Burnaby. I filmen var det tvärt om. Miss Marple var inte med i boken, det var journalisten och flickvännen som löste mordet.
Igår och idag har jag mest legat på sängen och sovit/läst. Så fort jag går från sängen blir jag jättetrött, svettig och andfådd. Men i tisdags var jag bara lite trött så jag jobbade hemma då. I dörrhålet mellan lekrummet och hobbyrummet har vi ingen dörr. Jag har sytt om ett gammalt lakan till draperi och satt upp där. Det har suttit ett tag och börjar att bli trasigt både här och där. När vi flyttade upp L:s säng och jag bäddade den märkte jag att hon hade ett överkast som hon och jag gjorde när hon var 3 år. L är lite för stor för huvudfotingar så jag letade reda på ett hästöverkast efter S och la i L:s säng. Jag ville inte slänga överkastet så jag sydde om det till det nya draperiet
Mimmi och Mint Marvsin är lite sviniga av sig. Skutt Kanin kissar och bajsar i samma hörn i buren hela tiden. I ett hörn som skiljer sig från mat och sov hörnet. Mint och Mimmi kissar och bajjar där som står. Men deras favorit kisshörn är inne i huset där dom också sover. Med resultatet att dom blir kissiga på magen.

Så med ojämna mellanrum får dom bada. Efteråt blåser vi dom torra med hårtorken. Det bästa med köpstoppet (förutom att man sparar pengar och miljö) är att jag får en väldigt lång önskelista till jul. Annars brukar jag bara svara vet inte när någon undrar vad jag önskar mig.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...