lördag 15 augusti 2009

Bondens marknad

Frampå höstkanten är det bondens marknad ett par helger. Det är bönder som säljer sina produkter. Allt är lokalt och närproducerat. När det inte är marknad har dom en butik på en av lantgårdarna. Den ligger en bra bit hemifrån oss så jag har dragit mig för att åka dit ur bensin och miljösynpunkt. Men så fick jag reda på att dom har en buss som åker runt i länet. På lördagar står dom på torget i stora staden. Jag fick reda på det i våras men har inte haft tid eller möjlighet att åka dit förrens idag.

Vi tänkte lyxa till det med kräftskiva med annat gott.

Vi har dekorerat köket. Vi sparar dekoren från år till år. Även hattarna sparar vi. Vi hade en hatt för lite ett år så då gjorde S en egen hatt, den sparar vi också.

Förutom kräftor hade vi köttbullar och prinskorv (till skaldjurshatarna S och L). Skaldjurshataren S smakade på en klo och tyckte det var gott. Hon smakade på resten också men gillade det inte. Men på något konstigt vis blev alla kräftor klolösa efter S provsmakning. Vi gick till den nyöppnade fiskaffären också och köpte musslor.

Det var första gången vi köpte färska musslor och kokade själva. Dom kostade bara 69 kronor/kilo men det var bara hälften av musslorna som öppnade sig. Sen smakade dom gummisnodd. Ingen smak alls nästan. jag vet inte om vi kokade dom fel eller något. Blev rejält besviken i alla fall och ska nog inte köpa musslor och koka igen. Till efterrätt/mys blev det ost och kex. Osten var det vi var ute efter från bussen/marknaden. Maken var på studiebesök med jobbet på gården som gör osten och köpte med sig smakprover hem. Det var flera år sedan men vi har längtat efter den osten sen dess.

Under osthyveln är våran vanliga ost. Bredvid den ligger en kryddost. Också en delikatess eftersom vi bara köper kryddost tre gånger/år, till jul, midsommar och kräftorna. Överst ligger grönmögelost (M:s favorit, han åt upp nästan hela osten själv, utan kex), en naturell helmjölksost och en vitmögelost. Smaken var lika god som vi kom ihåg den. Det känns att det börjar bli höst. Jag går för det mesta i kjol och jag har börjat att frysa om benen. Tyvärr har jag brist på tunnstrumpor så nu är frågan: ska tunnstrumpor ingå i det jag får köpa eller ska jag börja använda byxor istället för kjol? Tunnstrumpor känns som en slit och släng vara, man kan ha dom ett par gånger sen går dom sönder och hamnar i sopkorgen. Om man inte köper högre den antal som jag brukar göra och lagar hålen. Det blir hål och inga maskor i dom. Jag funderade ett tag på att köpa tights och ha men jag gav dom till S. Tights är inte riktigt min grej.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...