måndag 17 augusti 2009

Första skoldagen

L har börjat sin första dag i skolan. Min lilla tjej börjar att bli stor! Buhu! S har börjat första dagen på gymnasiet, musikal-teater. Min stora tjej är snart vuxen! Buhu! Det var jobbigt att gå upp imorse. L börjar skolan 8.20. Så det blir många tidiga mornar framöver. Det hade varit skojigt i skolan sa L när hon kom hem. Dom hade lekt, ätit glass och ätit lunch, pennor med ostsås. S hade också haft det bra. Hon kände några av tjejerna i klassen redan innan. Men det visade sig att klassen blev delad på två klasser så hon hamnade med två tjejer som hon kände lite mindre.
Maken har varit simlärare i sin ungdom och vi tänkte att han skulle lära L att simma. Men dagarna går och går utan att det hinns med. Simskolorna inne i stora staden blir fulla redan innan man hinner säga simskola. Men en stad 30 minuter från oss har också simskola så jag ringde och anmälde L till den. Men dom tog inte emot anmälningar via telefon, bara direkt i kassan samtidigt som man betalade. Så M och jag fick en förmiddagstur. När jag berättade för L att hon ska gå på simskola blev hon inte direkt överlycklig. Men när jag berättade att jag anmält henne till simlek och att man mest leker i vattnet där blev hon glad igen. Fast doppa huvudet tänkte hon minsann inte göra. Det är först i sommar som hon har lärt sig att vara i vattnet utan att vara rädd så det kändes bättre med simlek istället för simskola.
Igår när vi ringde och frågade om H fick leka med L så sa H:s mamma att det fick hon gärna göra för H hade tjatat hela dagen om att dom skulle ringa L, för L var hennes bästa kompis i hela världen. När dom lekte fikade dom på uteplatsen och lyckades spilla saft på alla dynorna. Jag tvättade dom i tvättmaskinen. Så nu ser alla dynorna ut som knöliga mutanter. Vi håller på och tappar ut poolen. H och L ville bada men det fick dom inte för att det var för kallt. Dom ville då doppa fötterna, vilket dom fick om dom tog av sig byxorna. Dom badade med kläderna på så jag fick köra kläderna i torktumlaren, dom rann. Jag läste i en blogg om en tjej som försökte att göra all sin frukostdryck själv. Antingen must eller dricka. Dom var bara två stycken i den familjen så hon gjorde 180 liter dryck. Vi är 5 stycken och det går åt en liter varje morgon. Om jag ska göra all våran frukostdryck får jag göra 365 liter!!!!!! Vart ska jag förvara den? Hur får man tag på frukt till all den? Jag är en bit på vägen i alla fall. Jag har gjort 3 liter rabarberdricka och 6 liter äppeldricka. Bara 356 liter kvar. Det är fortfarande massor med äpplen på trädet så några liter äppeldricka till blir det säkert. S rum blev klart i helgen. Nästan i alla fall.

Alla listerna är kvar. Sen har vi inte flyttat in alla möbler än. Golvet var ett verkligt fynd. När vi böt golvet i sovrummet köpte vi det billigaste dom hade på Ikea. Nu när vi behövde golv till S surfade jag runt bland alla byggföretag i staden. Jag hittade ett golv som var billigare och bättre än vårat golv. Vårat golv gick på ungefär 1500 kronor. S golv ungefär 1000 kronor. Då är hennes rum mycket större än vårat. Det lönar sig att leta runt. Vi behöver byta golv i L:s och M:s rum också. Och på kontoret. Det är andra halvan i rummet som vi delade till S rum. Hennes rum såg ut som kontoret gör innan vi gjorde iordning det. Nu ska maken spakla så ska jag måla.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...