fredag 14 augusti 2009

Inskolning och getingstick

Dom barnen som inte ska vara på fritids skulle bli inskolade idag mellan klockan 9.00 och 11.00. Det verkade som om vi var dom enda som inte ska ha fritids. Det var lite andra mammor och pappor där men dom gick efter en stund. Kvar var bara jag och M:s mamma. Hon verkade väldigt omständig. Vi skulle fylla i en lapp om kontaktuppgifter och fick lite information om tider och vad dom ska ha med sig och annat. Hon frågade saker och ifrågasatte saker hela tiden. Nästan 1 timme tog det! Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig och jag har blandade känslor just nu. Vi ska gå Montessori inriktning. M och S har inte gått det och vi valde inte det nu heller. Alla tjejerna på L:s dagis valde den inriktningen så för att L skulle få någon dagiskompis med sig så blev vi placerade där. Dom delade på tjejerna på två klasser. L hamnade med T, som är som en liten vuxen. På hela inne leken satt hon och sydde och L gick mest runt. Så jag fick dagiskänsla direkt där hon inte fick vara med och gick runt själv hela tiden. På uteleken var det samma sak. T klättrade i högsta klätterställningen med dom stora barnen och L gick mest runt. Lokalerna är jättefina och hemtrevliga. Det är ett litet klassrum, ett litet kök, dockrum och kuddrum och en stor atelje. Hallen är bara för deras lilla klass på 11 stycken. Fröken verkar också jättebra. Men ........................ dom jobbar mycket självständigt eller i faddergrupper. Lekis, 1:or och 2:or ihop. Om det är positivt eller negativt vet jag inte riktigt än. Dom ska ha med sig regnkläder, ombyte, inneskor, vattenflaska, ryggsäck och frukt. Ryggsäck har vi köpt. Regnkläder hoppas jag att dom L hade på dagis passar fortfarande, likaså stövlarna. Inneskor hittade jag ett par gamla sandaler.

L har gått runt med dom hemma hela eftermiddagen så jag hoppas att dom blir bra. Vattenflaska hade vi två stycken redan så ingenting behövde köpas. Än i alla fall. En före detta jobbarkompis till mig ringde och ville komma på fika. Hennes äldsta dotter J och L är födda på samma dag, vi låg och tryckte i rummen bredvid varandra på förlossningen. Vi visste inte det för båda födde för tidigt men vi träffades på BB. Hon bor i byn bredvid våran men har mycket att göra och hennes barn är nästan alltid sjuka så vi träffas väldigt sällan. Men när vi ses verkar det som om vi ses jämt. L och J leker som bästisar. J är glutenallergiker. Så det blir samma fika varje gång. Glass med maränger och chokladsås (allt hemgjort utom glassen) men det är J:s favorit och hon säger alltid till sin mamma att hon hoppas att dom får det till fika när dom kommer. Vi satte upp L:s hår i en tofs innan dom kom. L hatar att ha håret uppsatt. Efter en stund kom hon till mig och frågade om hon fick ta ur tofsen, vilket hon fick. Då drog hon ut den, svängde med huvudet och sa till S (J:s mamma) "det här är mitt naturliga jag som jag ser ut på riktigt". När dom skulle åka hem sa J till L: "du pratar konstigt men det gör inget". L: "jag går och lär mig prata". J: "varför pratar du så kommer du från ett annat land?".

På eftermiddagen har L lekt med H. När vi skulle gå med H hem flög det in en geting i L:s sandal och stack henne. S är allergisk så jag hoppas att L inte är det också. Hon haltar när hon går men har slutat att skrika och gråta för att det gör ont. Vi hade typiskt nog slut på salubrin men jag tog på Xylocain och ett plåster.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...