fredag 7 augusti 2009

Klipp, klipp

När jag ringde S imorse lät hon precis som vanligt. Glad och kvittrande. Hon tyckte inte att jag skulle ringa ikväll. På eftermiddagen sms:ade hon. Hon hade hittat en Buddha fontän till mig som hon undrade om hon skulle köpa. Vad skulle jag göra? Jag samlar på Buddhor men jag har köpstopp, men Buddhan finns på Kreta och hur stor chans är det att någon åker dit igen och köper en Buddha till mig efter mitt köpstopp är slut? Inte så stor chans. Så jag sa till S att hon skulle köpa den.
Jag har gett mig in i vinbärsbuskarna. Vi har tre buskar och jag har plockat alla bären av den första. 6 liter! På en buske!
Jag kokade saft av alla litrarna. Flaskorna är inte så många längre så jag använde en gammal köpesafts dunk också. Sen har jag klippt klorna på alla djuren. Jag brukar klippa Mint och Mimmi (marsvin) men har inte vågat klippa Skutt (kanin) än. Skutts klor blir bara längre och längre så det var bara att välja mellan att klippa dom själv eller åka iväg och betala 150 kronor för det. Jag valde att göra det själv. M höll Skutt inlindad i en handduk med bara den tassen som skulle klippas utanför. Det gick jättebra. Jag vet inte varför jag oroat mig för det för. Så på alla kloklippningar har jag sparat 450 kronor som jag skulle fått betala om jag gått iväg och fått det gjort. Maken har även klippt mig. I håret. 300 sparat till. Köpstoppet har gått bra. Jag, M och L har varit på Coop för den vanliga månadsstorhandlingen. Men jag köpte nästan ingenting som inte stod på listan. Bara ett paket kakor. Det var provsmakning och det var den godaste kakan jag smakat. Johans pecanpoesi från Göteborgs kex. Receptet stod på paketet så jag ska baka.

Jag har även sytt. Gardiner till uteplatsen närmare bestämt. Tyget och stången är återvunnet. När vi hade våran första husvagn och var på semester första gången med den så hade vi inga gardiner i förtältet. Solen sken rakt in i förtältet och det blev som en bastu. Vi åkte då in till närmaste stad och köpte tyg och bambustänger. Sen klippte vi till tyget i gardinbitar och häftade kanaler med häftapparaten för att kunna hänga upp gardinerna. När vi kom hem sydde vi "riktiga" gardiner. Sen sålde vi husvagnen och köpte en ny ett par år senare. I den nya vagnen ingick gardiner så tyget har legat i mitt syrum sen dess. Tills idag alltså. Stången är bambustången som vi hade i husvagnen med. L:s solros har börjat att titta upp. L är strålande glad och bär runt på krukan och sjunger "solros, solros du är så fin min solros". Jag har även räknat vidare på Telia. Vi fick en räkning av dom och där stod att dom har tagit bort rabatten på 29 kronor för att vi inte har valt alla tre sakerna. Telefon, bredband och TV. Det är bara det att vi fortfarande har alla sakerna på Telia men att dom har gått ut så för att lura oss att binda oss igen så tar dom bort rabatten. Erbjudandet kostar 299 kronor men så tillkommer samtalen. 65 kronor/månad om man vill ringa gratis jämt, 30 kronor/månad om man vill ringa gratis kvällar och helger. Vi har idag alternativ ett. Men jag räknade ihop alla minutrar som vi ringt för och om vi skulle haft alternativ 2 och betala för samtalen skulle det kosta oss 45 kronor/månad. Men då är väldigt många samtal från mig till maken. Om jag slutar med att ringa maken så får han mer gjort på jobbet + att vi kan ta alternativ två. Sen har vi nummerupplysare för 20 kronor/månad. Men det känns bara som ett stressmoment att titta vem som ringer och vem som har ringt så den ska vi skrota. Så vi ska ta erbjudandet från Telia men ta trilling abonnemang till TV: i källaren för 39 kronor. Hur som så sparar vi för vi betalar mer idag. S rum kommer tyvärr inte att bli klart. Maken har köpt taket idag. Paneltak som ska sättas upp imorgon och sen målas. Sen ska golvet dit. Och dörren och alla lister och......................................

1 kommentar:

Anonym sa...

Tips från "Livet på en gård" ang vinbär: http://frunpagarden.blogspot.com/2009/08/svartavinbar.html

Må så gott!
/ Airam

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...