lördag 1 augusti 2009

Köpstopp

Jag hade tänkt att ta en tur till Ikea igår och köpa nya lådor till hallen. Istället gjorde jag om dom vi hade. Men jag hade frågat S om hon ville med så hon ville åka i alla fall. Inte till Ikea men till det stora köpcentret på andra sidan staden. Jag hade inte tänkt att handla något. Men att gå i affärer och prova kläder med S och dessutom nyss ha fått lön då fungerar det inte att inte handla något. Ett linne, två toppar, en Buddha (jag samlar på Buddhor) och en massa choklad blev det. Men det blev ingen ny leksak till L och det blev inga saker från apoteket. Bara apoteket brukar kosta minst 400 kronor/månad. Jag hade med min kasse och tackade nej till kasse i alla affärer. S suckade varje gång. Hon tyckte det var skämmigt eller något. Ett av mina löften som jag har avgett är att sluta med plastpåsar. Ett annat är att köpstoppet börjar från och med idag och nu ska det vara fram till nyår. Minst. Om det fungerar bra ska jag fortsätta tills det har gått ett år. Nu klurar jag bara vad som ska ingå. Mat självklart. Men vad för mat? Bara nödvändig mat eller ska jag få köpa choklad, vin, ost och kex och andra onyttigheter också? Förbrukningsvaror. Toapapper, shampo, balsam, tvål, tandkräm och andra hygienartiklar. Men ska mascara och andra inte nödvändiga saker ingå? Sjukvård måste ingå. Plåster och mediciner. Vissa mediciner försöker jag klara oss utan. S har fått en vårta under ena foten. När M var mindre hade han en vårta på ena tån som vi köpte det ena vårtmedlet efter det andra men den satt som berget. Då provade jag med lökomslag och den försvann på tre dagar. Så med S vårta tog jag lökomslag på en gång och struntade i att köpa vårtmedel. Presenter och julklappar ska ingå i det jag får köpa. Kläder till barnen likaså. Mat till djuren och renovering av huset får jag också köpa. Det är delvis därför jag ska ha köpstopp. För att min lön ska gå till det det var tänkt från början - till huset. Apropå lön så ringde det en chef från det andra privata boendet i staden till mig igår. Han ville att jag skulle jobba natt för dom två nätter nästa helg. Jag har aldrig varit på det boendet överhuvudtaget så jag var tveksam men han var tjatig så jag skulle fundera på saken till på måndag. Jag har bara semester i två veckor till och ska jobba extra på det vanliga privata boendet min sista semester vecka så nästa vecka är min enda "riktiga" semestervecka. M, S och maken tycker att jag ska jobba men jag är tveksam. I och för sig behöver vi pengarna men dom brukar jag inte se röken av i alla fall. Dom försvinner i alla hålen som aldrig fylls igen känns det som. Det blir bara fler och fler. Apropå hål så har L fått hål på sina nya tights. Jag köpte ett par nya till henne när vi var på Öland. Barnklädes outlet kallas det. En jacka, ett par tights, ett par mjukisbyxor och två klänningar/tunikor för 300 kronor. Hennes gamla tights var urtvättade och lappade flera gånger. Dom här hade jag tänkt att hon skulle ha när skolan började men jag får nog tänka om. Hålet ska jag i alla fall laga. Vi har hur många TV kanaler som helst men det var ingenting som lockade igår kväll. Så vi letade fram våra gamla inspelade filmer och tittade på Sällskapsresan allihopa.Humor som håller än idag. Dagen har ägnats bland annat åtpyssel. L har gjort en gubbe helt själv efter eget idé Hon kallar den Herr Hand. Bakning. På bilden är surdegen som jag gjorde igår och bakar på idag. Surdegsbröd och frallor blev det. L och jag har också varit till lekparken ett par timmar. Hon trampar dit på sin trampbil. I lekparken var det en hel hög med barn. Några av barnens föräldrar satt och fikade på en filt och mer eller mindre struntade i sina barn. Dom pratade högt och ljudligt och bland annat beklagade dom sig över att dom var tvugna att jobba heltid allihopa. "För det var så mycket löpande utgifter varje månad". Att vagnen, cyklarna och mobilerna var dyra värstingar och allas kläder märkeskläder det hjälper säkert till att förbruka heltidslönen. Efter en stund lockade L:s trampbil mer än lekredskapen. Barnen flockades runt den och ville turas om att åka. Vilket dom fick för L. L stod och kontrollerade att allt gick rätt till. Sen tröttnade hon på att leka övervakare och gick till kompisgungan med en nyfunnen kompis. Efter en lång stund tittade L och jag efter trambilen och såg den försvinna runt hörnet en lång väg från lekparken. Ett av barnen fick för sig att trampa hem på L:s trampbil. L och jag sprang efter och föräldrarna ojade sig över att barnet var borta. Men reste sig aldrig från filten.
Jag försöker att leva så miljövänligt som möjligt men syndar ibland. Jag slänger alltid äggskal och skal från nötter i soppåsen istället för i komposten. Det tar så lång tid innan dom blir jord och ligger skalrester i alla blomkrukor och rabatter. Jag använder sköljmedel när jag tvättar jag tycker inte att tvätten blir så mjuk och len utan. Även fast jag torkar tvätten ute. Nu har jag tumlat underkläder igen. Det är tredje gången på två veckor. Jag som aldrig brukar tumla annars! S ska åka till Kreta en vecka med min farbror imorgon och hade inte underkläder så det räckte hela veckan om jag inte tvättade och tumlade dom. Jag älskar friterade jätteräkor. Fast man inte ska äta det så gör jag det ibland. Det började med att vi skulle köpa Kina mat på jobbet och köpte en tre små rätter och delade på. Det var biff med bambuskott (min är godare) friterad fläskfile (jag gillar inte kött) och friterade jätteräkor. Det var det godaste jag ätit på länge! Tyvärr. När M och S var på Åland med mamma och pappa så tyckte maken och jag att vi skulle unna oss något. Om fem personer ska äta ute blir det DYRT. Om två ska göra det blir det inte lika dyrt. Så vi köpte två tre små rätter. Jag och L åt upp alla räkorna.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...