tisdag 11 augusti 2009

Läkarbesök och barnkammare

S har eksem på vänster handen. Hon har haft det till och från i över 6 år. Vi har provat det mesta. Från vanlig svensk läkarvård med kortisonsalvor till mer alternativa med kinesisk medicin och aloe vera salvor. Handskar, tea tree, kostomläggning, vi har provat allt känns det som. Men det blir bättre ett tag för att återkomma ännu värre. Sista tiden har det varit stora variga blåsor + vanliga eksemet. Vi tröttnade på detta och ringde vårdcentralen. Dom hade slut på tider och tyckte att jag skulle ringa jourmottagningen ikväll. Men så kom hon väl på vad konstigt det lät att komma akut med ett besvär som man har haft i 6 år! Så vi fick komma på ett återbud 15 minuter senare, det var bara att slänga sig i bilen. Men vi hade kunnat stanna hemma känns det som! Jag plockade med alla salvor som maken har. Han har gått på utredning på hudmottagningen för handeksem. Salvorna hjälper inte på honom och dom hjälper inte på S. En gång när vi pratade med en läkare sa denna att vi skulle använda makens salvor och smörja med. Jag vet att man inte ska använda andras mediciner.Läkaren tyckte att det var konstigt att S eksem inte försvann eftersom vi använde dom starkaste kortisonsalvorna till det. Hon trodde att vi hade smörjt fel och skrev ut en ny lite svagare kortisonsalva som vi redan provat (den hjälpte inte) sen skrev hon ut en mjukgörande salva fast vi sa att S inte kan använda mjukgörande det blir värre av det. Om inte det hjälpte på 30 dagar (så länge skulle hon smörja med kortison snacka om att få tunn hud) så skulle vi höra av oss igen så skulle hon prova svampbehandling. Att en av makens salvor är en svampsalva det struntade hon i + att jag sa att vi redan provat med svampsalva. Om inte det hjälper skulle hon skriva remiss till hudmottagningen. Alltså tidigast om 2 månader + 3 månaders väntetid = minst 5 månaders lidande till. Tur att barn får gratis sjukvård så jag slapp betala för ingenting!
S gjorde en blåbärskaka till eftermiddagsfikat. L sa att det var för det var mamma dagen.
Vi har en trädgårds blåbärs buske. Den ger inte så mycket blåbär så vi äter mest men dom som var mogna idag räckte till kakan. Den var jättegod. Jag har plockat klart röda vinbären och nu ska jag börja med äpplena. Dom tar inte så lång tid att plocka, även om dom också är många. Tiden där är att omvandla dom till äppelmos. Jag har även plockat in en knippe lavendel som torkar i pannrummet tillsammans med alla andra örter och teer. Mina Saint Paula blad kom idag så jag har planterat. All blomjord jag hade hemma gick åt. Vi har tre komposter på tomten men den jorden är för stark för att plantera frön och skott i. Är blomjord nödvändigt? Tveksamt. Jag har ju komposterna. Men på vintern när komposterna är frysta och man inte får loss någon jord och ska göra julgrupper och annat så är blomjord nödvändigt. Det är 5 gula Pauler, 5 nyheter och 5 Kohleria.

Alla bladen låg i påsar som det stod namn på. Men jag vet inte vem som heter vad så jag slängde alla påsarna. Nu hoppas jag att så många som möjligt (helst alla) får blad och senare blommor. Jag har gjort en barnkammare till dom på en bräda och två stolar i vardagsrummet. Jag är alltid sugen på något/hungrig men jag försöker att hålla igen. Vågen närmar sig 90 strecket. Så ikväll blir det mandlar, russin och solrosfrön. Russinen ska jag helst sluta köpa eller köpa ekologiska men dom vi har måste vi äta upp.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...