tisdag 4 augusti 2009

Maktlös

Vi bestämde igår att jag skulle ringa S idag, vilket jag gjorde. På förmiddagen låg hon vid poolen, det var varmt - för varmt tyckte S. När M var hemma själv ringde vi två gånger om dagen och det gör vi nu också. Att S är på Kreta och det säkert blir jättedyrt får vi ta. När jag ringde ikväll var hon ledssen och grät. Hon hade hemlängtan och det var tråkigt. Hon var varm hela tiden och kunde inte äta för att hon mådde illa. Hon tvingade i sig dryck och lite lite mat. Jag känner mig så maktlös. Min lilla tjej mår inget bra och befinner sig hur många mil som helst bort och jag kan inte gör någonting. Bara räkna timmarna tills hon kommer hem igen. Suck!! Hennes rum är i alla fall grundmålat klart. Jag fick målarhjälp i form av farmor och farfar. Som tur var räckte det med två lager grundfärg så maken är och köper den "riktiga" färgen nu. Han ska hämta M vid bussen. M har varit på shoppingresa till Stockholm med en kompis och bussen kommer till stora staden halv 9. Förhoppningsvis räcker det med ett eller två lager färg av den andra färgen. Sen ska taket och golvet dit också innan S kommer hem. Varje gång jag ska ha en bok så måste jag gå in i bastun och leta vilket jag börjar bli väldigt trött på. Vad ska då S vara! Hon får leta både i bastun, förrådet och pannrummet efter sina saker. Lite mer saker har jag hunnit med förutom att måla. Jag har lagat hålet i L:s byxor.

Jag har lagat bygeln som stack upp ur min ena bh. Bygelbhar är obekväma till tusen men dom är bra om man som jag börjar få hängtuttar. Jag har köpstopp så det lär inte bli några nya bhar på ett tag så jag hoppas att lagningen håller. När det väl har gått sönder brukar det göra det igen och igen. Jag har varit med om det förut så till slut är det bara att slänga dom. Jag har plockat 4 liter krusbär. Två liter frös jag och 2 liter experimenterar jag med. Jag provar att torka dom till russin. M gillar att äta russin efter träningar men jag gillar inte att det är gift i dom. Jag kommer inte ihåg vad det var för ämne men det var något giftigt. L och jag har planterat. Oliver, kaffe och kruksolros. Den lilla krukan i nedre vänstra hörnet har L planterat själv, en kruksolros. Jag har också räknat vidare. Och svurit över alla ruttna knep och tillägg dom stora kända bolagen kör med (läs Telia). Om vi byter till Universal telecom på både bredband och telefon kostar det 287 kronor/månad. Men helst vill vi behålla våra e-postadresser så då får vi betala 89 kronor till Telia och ha kvar Telias bredband och bara ta telefonen på Universal telecom. Om vi har kvar Telia och byter till abonnemanget dom gör reklam för nu, bredbandstelefon, 1,5 Mbit bredband och kanalpaket start. Vi har 6 Mbit idag. Start på TV:n är 1, 2, 4, 24, barnkanalen och kunskapskanalen med andra ord dom kanalerna man får gratis. Det kostar 299 kronor/månad. Men då får vi betala 69 öre i öppningsavgift och 20 öre/minut i samtalskostnad. Om vi inte lägger till 69 kronor/månad och bara betalar öppningsavgift. Alltså 368 kronor. Är det värt 81 kronor i månaden på att byta e-postadresser? Vi funderar och funderar. Nu har vi i alla fall räknat klart och lämnat det stadiet. Idag betalar vi 504 kronor så hur vi än gör så blir det en besparing. Köpstoppet går bra, jag har hållit mig hemma. Jag läste i en annan blogg om Anna som har köpstoppat sen 19 maj och sparat 45.000 kronor. Tyvärr har jag inte så hög lön så dom summorna kommer jag inte att komma upp i, men jag räknat med att få en hel del sparpengar. Mina två Sy till dockan böcker som jag reserverade på biblioteket har kommit. Men jag tänkte om lite. Vårat bybibliotek öppnar om två veckor igen. För det första måste jag dit då och lämna tillbaka böcker som har gått ut. För det andra är det bra om jag lånar så mycket som möjligt där eftersom dom är nedläggningshotade förs det statistik på alla boklån. För det tredje dit går jag och sparar bensinen. Så jag avbokade böckerna och reserverade om alla till bybiblioteket.

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför "ska" Du/Ni ringa 2ggr/dag? Kanske känner tösen att hon "måste" tycka att det är lite tråkigt eftersom resten av familjen inte fått denna förmån? Jag tänker på hennes resesällskap. Så tråkigt han måste tycka att det är att inte få vara den som gör det skojigt för henne. Hon står ju med ena benet i vuxenvärlden, då är det bra att få träna litegranna. Att vara hemifrån är en sån grej. Då tror jag att det är viktigt att inte få höra att mamma också har längtan. Ingen kritik, bara en tanke.
/ Airam... oxå hemifrån ;-)

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...