måndag 3 augusti 2009

Målat och skördat

S sms:ade halv 1 inatt att dom var framme på Kreta. Flygresan hade gått bra men det hade blivit lite långtråkigt. Hon ringde halv 9 imorse. Dom hade inte kunnat sova för att det var så varmt och skulle gå till poolen. Hon ringde ikväll igen. Allt var bra men hon hade hemlängtan. Och jag har S längtan. Suck! Jag räknar alltid timmar tills den som är borta kommer hem. Eller om vi är bortresta tills vi kommer hem. Det är 140 timmar tills S kommer hem igen. Dubbelsuck! M är avundsjuk och lite små irriterad. Han vill också ut och flyga. L saknar S och är allmänt 6 års trotsig så det har inte varit så roligt idag. Bären mognar för fullt i trädgården. Vi har en krusbärsbuske.Den är så full av bär att grenarna nästan ligger på marken. När jag har plockat av en gren så reser den sig upp på en gång. Jag plockade två liter igår. När jag skulle frysa bären märkte jag att frysen är så full att det knappt gick i ett krusbär ens. Med lite omförflyttningar så gick påsen ner. Det går även att få i några liter till. Jag surfade då efter en till frysbox på Blocket. Jag hittade en för 300 kronor. Men så tänkte jag vidare. Jag fryser bären för att koka saft av dom längre fram i vinter. Men jag gör det bara av gammal vana. Nu är (köpe)saften nästan slut. Flaskförrådet är fullt och frysen är full. Så i´dag plockade jag 6 liter krusbär som jag kokade saft på på en gång.
Busken är inte ens halvplockad än. Det sitter massor av sniglar på bären och bladen så jag hoppas att jag lyckades sortera bort alla så det inte blir sniglar i saften. Vi har även tre röda vinbärs buskar. Dom är också fulla med bär. Förutom plockat och kokat bär så har jag målat. 2 av väggarna i S rum är nu grundmålade med lager ett. Träväggen räcker nog att grundmåla en gång till. Men dom andra två väggarna är betong och suger färg som svampar. Dom måste säkert målas två eller tre gånger till. Den fjärde väggen sitter det panel på som ska sitta kvar. Vi har en TV i källaren som vi har Telia på. Dom andra är Viasat. Det abonnemanget gick ut häromdagen och om vi byter till Viasat på den TV:n med sparar vi ungefär 50 kronor/månad. Bredbandet och telefonen på Telia är inte bundet så det kan vi byta när vi vill. Så jag räknar och räknar. Om vi byter till bredbandstelefoni via Universal telecom på telefonen sparar vi 160 kronor/månad. Då betalar vi 0,69 öre per påbörjat samtal men inget mer. Men Telia har en konstig regel om att man måste betala för att ha kvar bredbandet och inte telefonen. Det kostar 59 kronor/månad. Jag tycker att dom ska vara glada att vi inte byter både telefon och bredband. Om vi byter bredbandet också så sparar vi 114 kronor till. Men då måste vi byta ut alla e-postadresser.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...