onsdag 12 augusti 2009

Mosfabrik

Äpplena rasar och rasar. Maken tvingade M att plocka upp alla äpplen som låg på marken häromdagen sen åkte dom till komposten med dom. Jag hann inte med annars hade jag såklart tagit hand om dom finaste äpplena. Men det kanske var ur ändå. Idag plockade jag upp alla äpplen som låg på marken.En hel papperskasse full blev det. Jag brukar koka mos på ett par kilo i taget utspritt på ett par dagar. Men idag tänkte jag varför då? Det är ju mycket effektivare att koka mos på alla äpplena samma dag. Man sparar disk och behöver inte plocka fram och tillbaka alla sakerna flera gånger.
Jag har en hushållsassistent som jag fick av min mamma för över 20 år sedan. Hon köpte den begagnad av en kompis. Den är väldigt bra. Man petar i äpplena där uppe sen delar apparaten på kärnor och mos. Först gick det hur bra som helst. Sen blev det mer och mer kärndelar och mindre och mindre mos. Jag drog åt spaken som reglerar det hela, men det hände ingenting.
När jag var färdig och diskade så märkte jag att grejen som är själva delaren hade tappat sin gummipackning. Som sagt var är maskinen över 20 år så den har hållt länge ändå. Maken ska försöka att laga den. 11 burkar mos blev det i alla fall. Jag kommer inte ihåg hur många burkar jag gjorde förra året men dom räckte i alla fall. Jag har fortfarande 5 burkar kvar sen förra året. Nu har jag slut på burkar så ska jag göra mer mos så får jag frysa dom i gamla mjölkkartonger. Men jag tror nog att moset räcker. Jag har ingen skumslev men hittills har jag klarat mig bra utan. Men jag vill nog ha en av tomten tror jag. Det känns som om jag kommer på saker jag vill ha hela tiden. Måste nog skriva en önskelista.
Istället för skumslev har jag använt min gamla sil. Den är välanvänd (obs det är inte den på bilden) och bucklig. Hålen kletar igen när man gör mos. Jag skulle behöva en ny sil också tack.
Om jag får önska fler saker så håller jag på och läser om en bok som jag lånade på biblioteket
Växla ner av Karin Lilja, den vill jag också ha. Det är inga för mig nya tips i den, men ibland känns det nästan som om det är jag som har skrivit boken. Den är en bra inspirationskälla och jag kan läsa den hur många gånger som helst. Förutom mos blev det två äppelpajer också.

Maken har högt blodtryck och har en blodrycksmätare som ska ta dygnsmätning. 2 gånger i timmen tar den blodtrycket på honom. Imorgon blir han av med den sen vet jag inte när reslutatet kommer. Han får även föra dagbok på vad han gör hela tiden.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...