söndag 23 augusti 2009

Spruckna planer och odlingar

Jag köpte tallrikar på Myrorna för att göra ett kakfat.Det var äkta hårt porslin så maken tog största betongborren och borrade hål med. Första tallriken gick bra, efter väldigt lång borrtid. Andra tallriken sprack! När maken hade borrat väldigt länge. Efter det tyckte maken att idén var dålig, att han absolut inte tänkte borra mer och att jag inte heller skulle borra mer.
Så nu önskar jag mig ett kakfat. Dom på bilden finns på Rusta och jag vill helst ha ett blått. Tack! Skörden från odlingarna i våran lilla trädgård är väldigt ojämna. Salladen som jag odlar i ballkonglådor har jag bara skördat en gång. Tre eller fyra skördar blev det förra året. Tomatplantorna har en blomma och inga tomater. Chiliplantorna har än så länge bara 4 chilisar. (förra året fick vi så många chilisar att vi var självförsörjande ända fram till i somras) Paprikan har varken blommor eller kart. Nu till det som går bra, vinbär och krusbär fick jag över 20 liter. Äpplen är det mängder. Ett träd har gett äpplen till hela årets förbrukning av äpplemos. Några liter äppeldricka, några pajer och mycket att äta. Gurkan växer så det knakar. Minst 10 gurkor har vi skördat hittills. Minst 10 finns kvar. Jordärtskockan växer också så det knakar. Om det blir några kockor vet jag inte för jag har inte dragit upp någon ännu. Jag tänkte vänta så länge det går med att skörda. Något annat som också "vuxit" fram i trädgården idag är en brunn till. Den som går till stuprören/dräneringen. Den som alla andra hus har men inte vårat. Förrens idag alltså! Maken gick ut i trädgården och grävde ungefär där alla andras brunn låg. Mycket riktigt där var den. Täckt av en massa jord och gräs. Tydligen var röret för kort när huset byggdes och byggarna struntade i det. Öste på en massa jord över brunnslocket. Med tanke på att det är massor med hål i locket så var det inte så smart. Röret är fullt av jord och sand och annat oidentifierat. Maken har slängt i dränkpumpen som vi köpte så att grejset pumpas upp. Om det fungerar vet vi inte förrens det börjar att regna. Efter det ska slamslugen hit och suga rent i alla tre rören. Förhoppningsvis löser det vattenläckan i källaren. Själv har jag gått runt och svurit över våra mutant trädgårdsdynor. Jag blev desperat och tänkte frångå köpstoppet så jag surfade runt på Blocket. En i våran stad sålde 4 dynor för 100 kronor. Som hittat! Men så tänkte jag vidare. Vad gör jag då med våra gamla dynor? Slänger! Det kändes inget bra.Så jag sprättade upp dynorna och gjorde om fyllningen. Nästan som nya igen. L har tappat sin tredje tand. Den ligger i ett glas vatten och väntar på tandfen. Hon vägrar att låta någon dra ut tänder, dom ska ramla ut av sig själva. Den här tanden har hängt i en slamsa i flera dagar. Men så kom jag på den smarta idén att ge henne ett äpple. Voila tanden lossade. Vi är nästan klara med S rum. Alla hennes möbler är inburna. Det är bara att tavlor och grejer som ska upp på väggarna kvar. Sen ska alla lister upp också. S vill även ha vägghyllor så det ska införskaffas från Ikea. S tänkte köpa dom för sin lön. När S säng försvann från L:s rum så kunde L:s egen säng komma dit igen. L blev jätteglad och har gått runt och sjungit "jippie jag har fått mitt rum tillbaka, hurra jag har fått min säng tillbaka" hela dagen. L är jätteförkyld och har feber så troligtvis blir det inget lekis imorgon. Jag såg fram emot att vabba. Jag har bara jobbat en dag efter semestern men är redan trött på det. Tyvärr skulle maken till Västerås på en kurs som han redan har gått så han bad om att få vabba. Första gången som han vill det så det var bara att le och se glad ut. Till kvällsmat blev det nästan långkok. Kotletter och ugnspotatis. Själva ugnstiden tog bara 30 minuter men jag marinerade både potatis och kotletter flera timmar innan tillagningen. Till det serverades hemgjord gelé och hemgjort äppelmos.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...