fredag 21 augusti 2009

Yrsliga tankar

Dom tidiga mornarna tar knäcken på mig! Jag ska inte klaga eftersom "alla andra" får gå upp tidigt på morgonen och för att jag har haft det bra som har fått sova hur länge jag vill. Men det hjälper inte, jag mår pest! Huvudet snurrar, huvudet dunkar, ögonen svartnar. Jag hör till den delen av befolkningen som måste sova minst 9 timmar/natt för att må bra. Nu har jag börjat att jobba igen efter semestern och slutar jobba 22.00 då jag egentligen behöver gå och lägga mig för att få mina 9 timmars sömn och må bra. Dessutom har M:s innebandy träning börjat igen. När han tränar med A-laget (vilket han gör 3 gånger denna vecka) så slutar dom 22.00. Träningen är dessutom på andra sidan staden. Om han ska ta bussen hem tar det minst 1 timme, alltså hämtar jag honom. Maken går upp före mig så jag är snäll och erbjuder mig att hämta och han säger "tack gärna".
Jag har surfat runt lite bland bloggar som är välbesökta och funderat lite kring det. Nästan alla bloggar med många besökare ingår under en av två grupper. Grupp 1: såna som köper mycket saker, typ inredning eller kläder. Grupp 2: såna som inte köper alls eller på andra sätt är lite "udda". Varför är det så? Jag har försökt att läsa bloggarna med köparna men jag tröttnar efter tre sekunder. Sånt slöseri både med pengar och material Jag känner mig mer bekväm i grupp 2. Men samtidigt känner jag mig utanför där också. En hemmamamma är inte intressant att läsa om. Att man är det av egen fri vilja och därför lever i frivillig enkelhet som är så populärt nu det hjälper inte. Att man har mer eller mindre köpstopp (som också är poppis nu) av brist på pengar det räknas inte. Dom andra köpstopps bloggarna skriver hur mycket dom sparar varje månad genom att inte köpa saker. Det är summor mellan 6000 - 25000 kronor/månad!!!!! Hur mycket tjänar dom då? Hur mycket har dom handlat för då? Jag har också köpstopp nu, första månaden är inte slut ännu men eftersom jag inte handlar för ofantliga summor annars heller så sparar jag nog max 1000 kronor/månad. Pengar, pengar dessa jävelstyg. Hoppas verkligen att denna månad går ihop sig. Bensinräkningen från Öland kom, den var på 7000 kronor. Sen betyder det väldigt mycket för maken och barnen att ha husvagnen i Stöten på vintern. Det ska betalas denna månad - 6000 kronor. Så har vi tur landar räkningarna på max 25.000 kronor. Jag har sparat lite pengar så jag får nalla av dom (igen). Det var en del av dom vi åkte till Öland för. Den enda positiva är att maken äntligen har fattat att vi inte har råd att betala Stöten i en klumpsumma. Det var nämligen samma sak förra året när den räkningen kom. Då sålde vi alla våra fonder för att få ihop pengarna. Så nu har maken också startat ett sparande, 500 kronor/månad till nästa års Stöten. Vi har sparkontona på JAK för att få ihop sparpoäng.
Första veckan på lekis är avklarad. Det verkar som om det går bra. L hoppar (nästan i alla fall) ur sängen av glädje varje morgon. Men jag är ju en tänkare (tyvärr) som oroar mig för allt hela tiden. (Inte undra på att jag har ont i magen jämt). Det verkar som om "alla andra" barnen utom L och en kille som heter L är kvar på fritids. Häromdagen när jag hämtade L gick hennes kompis från dagis och höll en av dom andra tjejerna i klassen i handen på skolgården. Jag har sett dom leka varje dag när jag hämtat L. Det är för tidigt att säga något men jag hoppas verkligen att L får kompisar här, vilket hon inte hade på dagis. L sa till mig att hon också ville vara på fritids och att hon saknade dagis. Men samtidigt så verkar det som om hon trivs på lekis. Ett besök hos talpedagogen har vi också klarat av. L kan det grammatiska nu och säger hela meningar (men det har vi vetat länge) hon kan säga vissa sje ljud (har vi också vetat länge). Hon sa också att skolan ska ta över L nu. Under en övergångsperiod ska L gå hos både skolans talpedagog och hos E. Äntligen! Ibland känns det som om dom här åren har varit bortkastade. Visst har L lärt sig prata mycket bättre men jag övar med henne praktiskt taget varje dag. Vi har även varit en tur till biblioteket.
Jag har nog den längsta reservations listan i staden. Några av mina böcker kom till stads biblioteket veckan innan by biblioteket öppnade igen, jag reserverade då om dom för att spara bensinpengar och för att vårat bibliotek ska få mer utlånat (det är nedläggningshotat så det är statistik på antalet utlånade böcker). Dom böckerna har försvunnit någonstans på vägen. Bibliotekarien sa att dom skulle ha kommit nu enligt deras listor men det har dom inte. Men förutom L:s böcker lånade jag en Agatha Christie. Jag älskar hennes böcker. När jag var ung och innan min rensiver så hade jag nästan alla hennes böcker, nu har jag ingen. Men jag har inte läst henne på länge eftersom jag mest har riktat in mig på faktaböcker. Men efter att ha sett både Poirot och Miss Marple på TV i sommar så längtade jag efter att få läsa Agatha Christie igen.
Jag har såklart jobbat hemma också, annars kan jag ju inte kalla mig hemmamamma.

Äppeldrickan och rabarberdrickan är upptappad. Jag har gjort slut på nästan alla flaskorna när jag gjorde saft så jag fyllde drickan i gamla mjölk och juicekartonger, i vattenflaskor och tillbringare. Det blev 12 liter sammanlagt. Det ska spädas med lika mycket vatten så det borde räcka i 24 dagar.Av rabarber resterna gjorde jag paj. L:s kompis H gillar sötsaker (jag tror inte hon får det så ofta hemma). Jag har slutat att baka kakor eftersom jag ska försöka hålla igen, men jag har ingen lust att köpa en massa kex och glass så jag bakade en kokoskaka. H och L bestämde igår att dom skulle leka idag igen. H fyller 6 år idag så vi tog med en liten blomma till henne. Min bästa kompis E fyller snart 40 år och vi ska försöka att ta en tripp dit. Jag har "gjort" hennes presenter idag. Vad det är kan jag inte säga eftersom hon läser det här.

Köpstoppet går bra. Jag har inte köpt något förutom mat och skrivaren.

Som förövrigt kom idag så maken får installera den när han kommer från jobbet. Men jag har en längtan efter att få handla. Vad som helst! Jag vet inte om det är den skrala kassan eller vad det är. L ville ha hamburgare ikväll sa hon. Men inte hemgjorda dom skulle vara från MacD. Efter lite övertalning gick det bra med hemgjorda ( det var mest leksaken som lockade så hon ska få hyra en film med S ikväll).

2 kommentarer:

Anonym sa...

En hemma mammas liv är visst intressant att läsa om!
AnnH

Ann-Christin sa...

Håller med ovanstående! Dessutom tycker jag inte att poängen med köpstopp är hur mycket pengar man sparar utan vad man får ut av det, varför man köpstoppar. Som att man gör det av miljöskäl eller för att man vill vara hemma med sina barn!

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...