onsdag 9 september 2009

Bokrecenssion

Måndagar är numera ännu värre än vad dom var förra året. S teatergrupp la ner på grund av för lågt deltagarantal. Men dom som hade anmält sig blev uppdelade på andra grupper. S och en tjej till hamnade i en bättre grupp som är på onsdagar. Det är det som kommer att "rädda" mig framöver. M har fortfarande innebandy träning på måndagar. L har sin gympa, den har gett henne massor och hon gillar verkligen sin gympa därför får hon gå kvar. Vi ska utvärdera efter ett tag. Hon har nämligen simskola/simlek på måndagar också. Första lektionen var i måndags. L har börjat att vänja sig vid vatten lite mer i sommar. Hon är inte som fisken direkt så jag var nervös innan. Gruppen var blandad. Några hoppade i från kanten. Några var som L, i vattnet och lekte men mer försiktiga och några stod på kanten och grät och vägrade att hoppa i bassängen. L var nästan som fisken, det var jättekul att se. Även om hon bara doppade huvudet en gång och det var ett misstag. Men hon var överlycklig efteråt och sa att hon hade doppat huvudet, att simskola var bäst och att det var bästa dagen i hennes liv. Simskolan börjar 16.30. Den är i en ort 30 minuter från oss. Den slutar 17.15 och gympan börjar 18.00 - behöver jag säga mer? S hade i alla fall maten klar när L och jag kom hem 19.00.
Bröllopsdagen igår gick .................. sådär ........................ Maten blev god. Kycklingfileer inlindade i bacon med potatisgratäng. Dyr glass till efterrätt. Det var första gången jag gjorde kycklingen och jag tror inte att jag gör den igen. Även fast det var gott. L och jag hade tid hos talpedagogen 15.00. Vi kom inte därifrån förrens 16.30. Då hade alla utom E och vi gått hem så hela avdelningen var nedsläckt och låst. Vi höll knappt på att komma ut. Det brukar ta 10 max 15 minuter att åka från sjukhuset och hem. Men nu var det rusningstrafik + att dom håller på och bygger en rondell. Det tog över 30 minuter att komma hem. Maken skulle på föräldramöte i S klass 19.00 så vi var tvungna att äta senast 18.00. L och jag var hemma först så det var bara att ställa sig och laga mat. Men dagen började gå "snett" redan på morgonen. Skogsdag och hålla handen som vanligt. Det är 4 tjejer i klassen som kan läsa och skriva redan. Dom håller ihop och skulle hålla varandra i handen alla 4. Vilket dom inte fick för fröken - max 3 stycken. Så dom släppte en stackare som högg tag i A. L stod utanför som vanligt och fröken fick säga att A och S också skulle gå 3 med L.
Uninelen kom i måndags och det passade ju bra eftersom det är en gemensam bröllopspresent. Maken hade dessutom köpt 3 chokladbitar till mig.
Maken har inte hunnit sätta upp den ännu. Men enligt en bok som jag har läst så borde jag sätta upp den själv.
Skriet från kärnfamiljen av Rebecka Edgren Alden och Tinni Ernsjöö Rappe. I boken fördömer författarna att många kvinnor väljer att jobba deltid för att hinna med alla måsten. Författarna tycker är det är ett dåligt alternativ för kvinnor. Det ger mer arbete, mer stress och sämre ekonomi. I boken skriver de också om "den onda Martha Stewart". En undersökning i tidningen Mama 2006 visade att 57 % av alla kvinnor som deltog skulle välja att vara hemma om ekonomin tillät det. Något som författarna inte kan förstå. Dom skriver att mammor som varit hemma med sina barn ångrar det när barnen är stora enligt boken The feminine mistake. Det tycker jag är konstigt Att man svarar att man var för mycket hemma med barnen och för lite på jobbet??????????? Barnen har man kvar för alltid men ett jobb kommer och går. Dom skriver också att hemmet har blivit allt viktigare så man ska lägga alla kraven åt sidan och bara ägna sig åt det nödvändigaste Strunta i att renovera huset och plocka frukten. Dom skriver också att det inte bara att killarna som ska göra tjej grejer, tjejerna ska också göra kill grejer. Hela boken går ut på att allt ska vara jämställt. Bara författarnas efternamn säger att dom är feminsister som tycker att jämställdhet är det viktigaste som finns. Dom avslutar boken med att ge råd till politiker för att göra samhället mer jämställt. 1/ Individualisera föräldraförsäkringen nu. Enligt författarna ska man inte få välja själv hur länge var och en vill vara hemma. Det ska delas rakt av. 2/ Avskaffa vårdnadsbidraget. Eftersom inga ensamstående mammor har råd att utnyttja det ska ingen annan få göra det heller enligt författarna. Vad är det för jämställt i det? Jag vet en ensamstående mamma som har varit hemma med sina barn hela tiden. Innan vårdnadsbidraget kom. Hon är min stora hjälte.
Artikeln om mig och avfallskvarnen var i den lokala tidningen idag. Kommunen vet tydligen inte om rören håller, sen ska det tillsättas en utredning om det behövs mer kemikalier om halterna av svavelväte ökas. Men tydligen håller tekniska nämnden på och utreder det hela. Utredningen ska presenteras på nästa möte i mitten av september. Tidningen ska följa upp det hela. L:s lärare påpekade att jag var i tidningen imorse och tyckte det var konstigt att rören är så dåliga. Sen kom ena grannen in och pratade kvarn med mig. Dom vill tydligen också ha en. Han sa att det är en kommun i länet som har infört gratis kvarnar till alla som vill ha. Nu hoppas jag bara att utredningen ska ge resultat.
Jag, S, L och min mamma har namnsdag så jag har gjort tårta.
Än så länge är det bara jag och L som har ätit av den. L åt 3 bitar så det var ett bra betyg. Maken har inte kommit hem från jobbet än. S stannar kvar i stan mellan skolan och teatern och M ska iväg och fiska kräftor med sin klass. Dom kommer hem klockan 1 inatt. Då säger M att han ska ta nattbussen hem men jag är inte så förtjust i det så jag håller mig nog vaken och åker och hämtar honom. Imorgon ska dom koka kräftorna och sälja dom i butiken. Pappa kommer och ska ta med L på hennes golfträning så då ska jag skicka med honom en bit till mamma och honom.
S hade med sig en lapp hem från skolan på saker som ska köpas till danslektionerna. Jazzsko 685 - 885 kronor. Tekniksko balett 185 kronor. Tunn kjol 270 kronor. Kläder fick dom ha vad dom ville bara dom var svarta och satt åt av typen trikåer och gympadräkt. Pust!!!!!! Jag som trodde att skolan skulle vara avgiftsfri.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...