torsdag 24 september 2009

Marmeladfabrik

Jag fick en massa plommon av svärmor. För mycket för att bara äta så jag gjorde plommonmarmelad. Jag fick även men massa trattkantareller och blåbär men dom fick gå till frysen. Jag hittade ett recept på hallonchokladmarmelad och eftersom jag är ett chokladmonster så gjorde jag det.Jag tänkte ge mamma en burk när hon fyller år därav dom snygga etiketterna. Men jag gjorde den utan konserveringsmedel, även fast det är så mycket socker i så kanske den inte klarar sig till i december. Så hon får den nästa gång hon kommer istället. Den enda som äter marmelad är jag (dom andra kan äta i undantagsfall) och nu har jag 2 burkar hallonchoklad, 3 burkar plommon, 5 burkar nyponmarmelad och 7 burkar krusbärsmarmelad så nu klarar jag mig i flera år. Mamma gillar också marmelad så jag kan ge henne några fler burkar. Frysen är fortfarande full men brödförrådet börjar att sina. Dom bröden som går åt mest är vanliga vita bröd och långpannebrödet som är gjort på rågsikt och graham. Så det brödet som jag bakar mest är vitt.

Frallor och kardemummakakor blev det. Jag använde mjölet från Saltå kvarn men jag vet inte om smaken blev så annorlunda som jag hade trott. L:s rum har fullt av leksaker, inte så konstigt eftersom hon är 6 år. Men vi har nästan ingen förvaring så det är svårstädat och svårt att hitta.

Hon har två byråsar. En med kläder, spel och ritsaker i. Och en som består av korgar i olika storlekar som leksakerna ligger blandat i. Det stod även kartonger efter väggarna med blandade leksaker i. I källaren hade jag plastbackar som jag hade sparat julpapper och annat bra att ha saker i. Dom ligger nu i kassar och backarna står under L:s säng med leksaker i. Första backen är det bara Barbie saker i. Andra bara docksaker och tredje blandat. I korgarna i byrån har jag lagt klossar i en, bilar i en, ljudsagor i en, låtsasmat och köksgrejer i en, smådjur i en och blandat i en. Nu tar L bara den korgen hon vill leka med och drar ut. Jag funderar fortfarande på julklappar. Jag vann ett Barbie paket till L på Tradera för 250 kronor (med porto). Det kom igår och det var hur mycket Barbisar, kläder och tillbehör som helst. Det räcker till och med till kläder till äppeldockorna. Så kom jag på att det är fars dag innan jul och presenter ska fixastill det också. Maken och svärfar får massage på massageskolan och pappa får ...................... Jag vet vad han ska få men jag vet inte om han också läser detta eller om det bara är mamma.


Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...