lördag 12 september 2009

Miljömupp

S pratade med en kompis i telefonen. Hon undrade om kompisen hade sett mig i tidningen. Vilket hon inte hade så hon undrade varför jag hade varit i tidningen. S sa då att jag ville ha en avloppsgrejsemojs för att jag var en sån där miljömupp! Jag blev hedrad över att hon sa så! Jag är gärna en miljömupp. Även fast jag skulle kunna bli en 100 gånger bättre mupp än vad jag är idag. Det som jag skulle vilja förbättra är: jag tar gärna bilen dom 5 minutrarna det tar för att lämna och hämta L på skolan. 15 minuter att gå. Palmolja, jag är fortfarande dålig på att läsa på förpackningar och undvika saker med palmolja i. Jag skulle vilja köpa mycket mer ekologisk mat, tyvärr en kostnadsfråga. Uppvärmning och el i huset, vi har idag en elpanna som är säkert 20 år gammal. Jag vill ha solvärme och pelletspanna, gärna ett litet vindkraftverk också. Men det tror jag inte vi får ha mitt inne i ett tätbebyggt område. Köpstopp, jag faller fortfarande för frestelsen ibland. Det går bra så länge jag håller mig ifrån affärer, jag får ingen längtan efter att åka och handla. När jag handlar i mataffärerna går det också bra, jag håller mig till listan. Men om jag åker till till exempel Myrorna för att köpa kläder så köper jag gärna med något annat - även fast jag vet att jag inte ska och inte behöver ha saken egentligen. Tradera är också ett problem. Det är så lätt att bli Tradera beroende. L behövde ett regnställ och ett par termobyxor fick jag för mig. Sen tittade jag efter och termobyxorna hon hade förra året passade fortfarande. Jag vann inte byxorna så det var bra med det. Men så lånade jag böcker om att sy dock kläder och ville inte sy av tygerna jag hade. Det var bara gamla utslitna lakan visade det sig. Så jag har även budit och vunnit flera stuvbitar. Så nu ska jag hålla mig långt ifrån Tradera.
Julklappar och presenter får jag köpa. Julklappar har jag redan börjat planera för. L gillar att handla och vill jämt ha en egen barnkundvagn. Hon har en liten kassapparat. Jag vill ge henne en kundvagn med mat i. Maten sparar jag gamla tomma riktiga matkartonger. Kundvagnen hittade jag en på Blocket från en affär som la ner. Maken och jag var och köpte den igår. 100 kronor kostade den. Nu gäller det bara att ha den gömd tills Tomten kommer. Julklappar från förra året som varar fortfarande är brända mandlarna till pappa.
För dagen gröna. Och bröd till svärfar.
Långpannebröd. M skulle absolut ta nattbussen hem efter kräftfisket. Han trodde att han skulle hinna med bussen 01.20 men det gjorde han inte. Han kom med sista bussen som gick 02.20. Jag var hypernervös och kunde inte sova. När han inte var hemma till 2 som jag trodde att han skulle vara så ringde jag men han hade inte mobilen på!!! Slut på batteri!!!!!!! Han skulle behöva ha en nödladdare. Finns på Netonnet för 49 kronor men jag har köpstopp annars skulle jag ha köpt en eller två eller tre.
Annars skulle jag vilja ha en solcells laddare till mobilen. Just den på bilden finns på Jordklok i olika prisklasser. Dom hade fått 4 kilo kräftor. En annan grupp hade också fått 4 kilo så 8 kilo var det som skulle kokas och säljas dagen efter. Dom kostade 250 kronor/kilo men M köpte med sig för 30 kronor hem. Maken och M som är dom största kräftälskarna i familjen åt dom som mys igår kväll. Jag köpte vitaminer och Ecinagard häromdagen. När jag var inne på hälsokosten såg jag öronljus och kom ihåg att S sagt att hon ville ha det. Jag köpte det för flera år sedan och det fungerar faktiskt. Jag har också fullt med vax i öronen så jag köpte två par. Tveksamt om öronljus hör till sånt man får köpa men jag sparar in på topsen. Jag vet att man inte ska ha saker i örat men när det kliar utan bara h-vete är det så skönt.
På bilden är skörden ur mina öron. Jag kan höra igen!!!!!!!!!

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...