onsdag 16 september 2009

Skördat och planterat

Ligger lite efter med blogg och bilder. I lördags kväll åt vi hemfriterade kycklingbitar med ris, sötsur sås och currysås. Jag köper kycklingbitarna "färdiga" från utlännings affären. Men nu har jag fått för mig att jag ska jämföra dom. Jag jämför all våran mat nästan för att kunna köpa den billigaste varan. Jag ska kolla upp om dom har kycklingbitar på Lidl, Coop, Willys och Ica och jämföra var dom är billigast. Viss vara som är billigast köper vi inte för att den förutom att vara billigast även smakar sämst. Undrar förresten om man kan göra egna kycklingbitar och vad det kostar? Till det drack maken och jag hemgjort äppelvin. Det har stått och klarnat utan klarningsmedel denna gång och det fungerade lika bra. Maken tyckte att vinet smakade skit men han har nog fått smak på köpevin efter alla flaskor ekologiskt vin som jag har provköpt. Jag tyckte att det var gott, även om jag druckit godare. Jag dricker ett glas vin, maken dricker resten. Så också denna gång så det var nog inte så äckligt som han påstod. Till kvällsmat i söndags blev det baguetter. Dom blir fortfarande inte så bra i formen men det är inget fel på smaken. Jag bakade även läfsor när jag ändå höll på och stökade i köket. Jag börjar att jobba imorgon igen efter min andra semester och då är läfsor bra att ha med till kvällsmat. Det börjar att vara kallt på morgonen så jag blir lite orolig för mina chilisar och pelargoner. Pelargonerna hade jag en som jag tog skott av, det blev 7 stycken alla som jag behövde. Jag sparar alltid pelargonerna till nästa år och vill göra det i år igen nu när jag har så många som jag vill ha. Chilisen har massor av frukter. Det är 4 stycken chilisar och varje planta har mellan 5 - 10 frukter. Jag fryser ner dom för att ha hela året och skörden förra året var vi självförsörjande på fram till i somras. I år är det fler frukter så jag hoppas att dom räcker längre. Om dom alltså inte fryser innan jag hinner ta in dom. Jag vill ju gärna att dom ska vara kvar ute och växa till sig så länge som möjligt. Något annat som jag också är orolig för ska frysa är mina jordgubbar. Jag vann 10 stycken jordgubbsplantor på Tradera för 30 kronor. Dom kom igår och jag planterade dom igår. Om det nu blir kallt innan dom har hunnit rota sig ordentligt så klarar dom små stackarna sig kanske inte. Jag fick även fler Saint Paula blad igår som jag också planterade. Jag trodde att jag hade fått alla blad som jag köpte men så var alltså inte fallet. Nu har jag 22 stycken Pauler i min barnkammare. 1 av dom jag fick i första omgången har börjat att få nya blad. Men alla har klarat sig i alla fall. Jag har massor av böcker reserverade på biblioteket. Några av dom kom igår. Sy väskor, Sy kläder till Barbie och Ken, Öronakupunktur, Tyst hav och Reiki. Självklart lånade vi nya böcker till L också. Prinsessan Tilda, Mulle Meck bygger en båt, Tilda och chokladbollemonstret, Ja och nej trollet, Spöket i köket och mitt rosa liv. L sparade en av sina gamla böcker.
Frippe lagar allt av Lars Klinting. Vi har säkert läst den varje dag sen vi lånade den. L älskar den så det är ett julklappstips mamma/mormor. Jag har också sparat en bok om att sy dockkläder. Jag köpte stuvbitar på Tradera och har hittills sytt ett nattlinne och en klänning. Igår när jag gick min vanliga vattnings, dra upp markiser tur så plockade jag in lite smått och gott från trädgården. En liten bukett Lavendel till köksbordet. En gurka till L att ha med till skolan frukt. Några salladsblad till djuren. En knippe citronmeliss att torka till te.

1 kommentar:

Anonym sa...

Mycket billigare,nyttigare och godare att fritera kyckling själv. Man kan göra egen frityrsmet, googla så hittar du recept, eller så kan man köpa färdig frityr i pulverform som man blandar med vatten. Finns på vår ica.1 kg. file räcker till hur många som helst, man ska inte ha så stora köttbitar för de blir de inte färdiga. När man ändå gör så kan man göra av räkor och fläskfile också. Lökringar, ananasskivor, banan ja det mesta går att fritera. Gott men inte så nyttigt, men i de färdiga som man köper är det bara "köttslattarna" (alltså de skitbitar som blir över och inte går att göra något med) och det är inte vidare trevligt att äta.

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...