torsdag 3 september 2009

Smittotankar och fritidstankar

Det stod i den lokala tidningen att en smittskyddsläkare rekommenderade alla föräldrar att hålla sina barn mellan 1 - 3 år hemma för att hindra smittan vid svininfluensa. Om inte föräldrarna hade möjlighet så skulle någon annan passa barnen, dom skulle alltså inte vara på dagis för att hindra smittspridning. Det har varit debatt om smitta på dagis flera gånger tidigare. Jag har skrivit ett inlägg tidigare om ämnet, här. Smittorisken är 6 gånger högre på dagis och 2 gånger högre hos dagmamma än hos hemmabarn. Detta har socialstyrelsen kommit fram till. I den undersökningen var det en smittläkare som hävdade att dagisbarn bara är 15 % mer sjuka än hemmabarn. Och att det är bra för små barn att utsättas för smitta så dom bygger upp sitt immunförsvar. Det är konstigt att socialstyrelsen och smittläkarens siffror skiljer sig så pass mycket. Smittläkaren 15 % och socialstyrelsen 500 %. Jag tycker att inga barn ska vara på dagis innan 3 års ålder, smitta eller inte!
Förra veckan var L sjuk. Denna vecka har L:s fröken varit sjuk. I tisdags skulle dom ha utedag, vilket dom har varje tisdag. Enligt fröken går dom i sina faddergrupper, vilket jag tyckte var bra eftersom det inte var någon som ville hålla i L på dagis har jag det som en tagg i bröstet. L har säkert också det fast hon aldrig sagt eller visat något. När jag lämnade L i tisdags sa fritidsfröken nu ställer ni er två och två!!!!!!!! Dom är 6 stycken tjejer i klassen. Dom andra högg tag i varandra och det blev bara L och A kvar. A protesterade och undrade vem hon skulle hålla i. Fröken sa L och A tog hennes hand under djupa suckar och protester. Ska det börja nu igen? Jag vet inte om det var därför eller inte men L vägrade att gå till skolan igår. Jag fick tvinga dit henne. När hon väl kom dit kvittrade hon som vanligt. Dom andra 5 tjejerna lekte på skolgården när vi kom. Alla fem hade med sig Littlest pet shop djur. Det känns som om L är utanför gruppen. Om det beror på att hon inte går på fritids eller inte vet jag inte. Maken är på kurs i Sundsvall så jag bekymrade mig hos S som sa att hon inte var förvånad eftersom både hon, M och jag blivit mobbade i skolan var det förbannelsen som levde vidare. Att M blivit mobbad var en överraskning för mig. Han hade alltid fullt med kompisar både i och utanför skolan. Jag frågade M om saken och han blånekade. Igår började L på miniorerna som är en fortsättning på kyrkis. L älskade att gå på kyrkis och det verkar som om hon älskar miniorerna med. Hon kvittade som en lärka. Imorse sjöng hon och ropade hurra när jag sa att det var skola. Hon är ombytlig min lilla L.
M berättade att han skulle äta på Subway idag och jag blev också sugen. Sist jag och S bakade baguetter blev det några över som jag frös.

Inte lika snygg som Subway kanske men mycket godare (och billigare). Jag har tvättat klart alla fönster och bytt alla gardiner. Det behövs inte så mycket för att det ska kännas "nytt och fräscht". Våra mattallrikar minskar i antal. Jag har ingen lust att köpa nya. Får man det med köpstopp? Som ljusfat i sovrummet har jag en mattallrik. Jag hade en tallrik över som jag köpte för att göra kakfat av. Det gick inte så nu ligger det som ljusfat och mattallriken är i skåpet och ska ätas på. Den värsta krisen är över för denna gång. När vi gjorde om i S rum fick hon en inbyggd garderob. Vi fick hennes gamla garderob över. Maken skulle köra den till tippen när han fick tid över. Men det är inget fel på den även om den inte är så snygg. Så jag satte den bredvid våra källargarderober. Nu har M sina träningskläder i den. Underbart morsan var kommentaren när jag visade honom det. Han är målvakt i innebandy och har massor med skydd och kläder till det. Dom har hängt på en uppspänd lina framför garderoberna innan. Det är även två hyllor i garderoben där vi kan förvara skor. Hur många garderober vi än har så är skorna alltid överallt och huller om buller. Jag hoppas det ska bli bättre nu.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...