fredag 30 oktober 2009

Böcker

S har förut inte brytt sig om min blogg, men nu har hon börjat att läsa den med (inte så stort) intresse. Hon kommer med synpunkter också. Det gröna som var innan var fult så hon gjorde om bloggen till numera rosa. Varje gång jag surfar in och ska skriva ett inlägg tror jag att jag har kommit fel.
Jag håller på och läser Lurad av laxen av Marit Paulsen. Den är bra även om jag inte riktigt får grep om vad Marit vill att vi ska äta och köpa. Det är inte bra med ekologiskt eftersom det tar mer mark än vanlig odling. Men vanlig odling är inte bra heller eftersom det är en massa gifter i det. Det som fastnat hittills är att man ska ta tillvara alla rester. Rester vad är det? Vilket jag försöker att göra så gott det går men efter att ha läst Lurad av laxen så känns det som om jag kan bli ännu bättre på det. Sen ska man köpa lokalt så mycket det går. Vilket jag skulle vilja göra men det känns svårt. Vi har nästan inga gårdsbutiker i närheten, i alla fall inte som jag vet om. Men vi försöker att köpa potatis från en odlare men han finns på andra sidan staden så om det blir så miljövänligt med tanke på bensinutsläppet dit vet jag inte. En eloge för kapitlet med biogas. Jag kämpar fortfarande med kommunen för att få skaffa en avfallskvarn. I den lokala gratis tidningen häromdagen var det ett reportage om biogas och att kommunen utreder om det behövs mer biogas med tanke på att alla stadsbussar nu också går på biogas. Dom hade intervjuat en miljöpartist som satt i nämnden för samhällsbyggnad om saken. Dom som håller på med frågan om avfallskvarn/biogas är annars tekniska nämnden. Jag funderar på att maila honom om saken. Boken var bra, men jag är nöjd med att ha läst den en gång så den hör inte till en bok som jag vill äga.En bok som jag vill äga är Växla ner av Karin Lilja. Jag lånade den på biblioteket och lånade om den flera gånger. Dom flesta tipsen i den visste jag redan men den är en bra inspirations bok och sporre till att leva enkelt och miljövänligt.
100 sätt att leva klimatsmart fick jag tips om från Anki. Jag har inte läst boken och tyvärr finns den inte att låna på mitt bibliotek så jag lär inte få läsa den heller. Men det känns som om det är en bok som jag kommer att gilla så jag vill ha den. Ett annat tips från Anki är boken No impact man.Den har jag satt på min önskelista på Bookmoch. Tyvärr finns inte den heller på biblioteket. No impact man är Colin Beavans. Under ett år försökte han och hans familj leva helt utan några CO2 utsläpp. För att uppnå detta gav han inte bara bort sin TV, tvättade i badkaret, tog cykeln eller promenerade överallt, han slutade även använda vanligt toalettpapper, hissar och rulltrappor. Colin har dragit igång No impact week som man kan gå med i. Nästa omgång drar igång15 november. Jag tror inte att jag kommer att anmäla mig men jag kommer att testa en vecka själv genom The no impact week guide. Finns här om fler vill testa. S har gjort kladdkaka som vi nu ska avnjuta till fikat. Från oss alla till er alla en riktig spökig Halloween.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...