söndag 11 oktober 2009

Feng shui och köpstopp

Några gånger per år får jag så kallade Feng shui ryck. Då rensar jag alla lådor, skåp och rum. Slänger, skänker och säljer grejer. Förut har vi kunnat stå på loppis flera gånger och sålt allt överflöd. Mamma brukar bara sucka och ibland har hon kommit och köpt grejen. Ibland ångrar jag långt efteråt att jag sålt någon sak (då har oftast mamma en som jag kan få) men oftast gör jag det inte. S och jag funderade på att stå på loppis igen men vi har ångrat oss. Jag vet inte om det är köpstoppet som gör att det nästan inte var några grejer som försvann denna rensning. Mindre in mindre ut principen. Det som försvann var en hög med papper, tidningar och kartonger till återvinningen. Lite urvuxna kläder efter alla barnen. Lite använder aldrig kläder av mig. Inget mer!
Köpstoppet går "sådär". När jag har pengar "över" (vilket jag egentligen inte har, vi ligger fortfarande 7.900 kronor efter till banken) så drar det i köptarmen. När jag var hemma på heltid hade jag aldrig ett öre över så nu när jag jobbar och tjänar pengar vill jag handla. Jag kan förstå maken som klagade/klagar på att han aldrig får köpa vad han vill för "sina" pengar. Jag följer en annan blogg om köpstopp. Hon sparar 12.200 kronor i månaden på sitt köpstopp. Jag har inte lyckats spara ett öre. Det beror inte på att jag "fusk" handlar ibland. Det jag köpt denna månad är: dödskallar, fladdermöss och spökballonger. L ska ha spökfest och det ska ligga i godispåsarna. Djurmat och 4 nya fiskar till akvariet. Djurmat får jag köpa och fiskarna kostade 60 kronor för alla 4. Vi har haft fiskbrist sen hela det nya stimmet av Musse Pigg fiskar dog innan sommaren. Sen har jag såklart köpt mat också men det ingår i köpstoppet. Däremot har jag världens längsta vill ha lista. Jag hittade en ny inredningsblogg och såg massor av grejer jag vill ha. Jag som inte ens tror på saker längre! Jag tror att det beror på att vi fortfarande behöver göra hur mycket som helst med vårat hus så jag längtar efter ett färdigt hus. Inte efter alla grejerna egentligen. Sen finns det vissa saker som jag "behöver" ha.
En liten frys. Frysboxen är full och frysen uppe är full. I frysboxen är det mest makens matlådor som tar plats. Bröd, kött och annat får inte så stor plats som det skulle behöva. Bröd har vi 4 limpor kvar. Kött har vi bara kyckling och skulle behöva leta efter och köpa högrev och karre. Gärna kotletter och skinkstek också. Så en liten frys skulle passa perfekt till makens matlådor. 
En ny dammsugare. Slangen lossnar om man drar för hårt och munstycket lossar när det känner för det. Bokhyllor. Blir kontoret klart någon gång så behöver jag bokhyllor till alla mina böcker som ligger bland tygerna i syrummet och i kassar i bastun.
Tror det får bli en annons i den lokala tidningen.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...