lördag 24 oktober 2009

Mer tjejfest och Afrika

S hade sitt "barnkalas" igår kväll i form av tjejkväll med Taco. Jag jobbade men maken och S hade skött allting med bravur. Det fanns rester när jag kom hem så jag fick också smaka. M var på fotbollsmatch. Äntligen vann vi! Maken och L fick hålla sig undan. L kunde inte förstå varför hon inte fick vara med, hon är ju också tjej! Det är väldigt mycket tjej och kille nu. Vi har två toaletter, den ena säger L är tjejtoan och den andra killtoan. Om någon av fel kön går på fel toa så får den skäll.
Min matberedare gick ju sönder. När jag kollade igenom alla gamla papper och kvitton häromdagen hittade jag kvittot för matberedaren. Det stod att kvittot var garantin. När jag kollade Rustas hemsida stod det att dom har 1 års garanti på allting utom förbrukningsvaror. Så jag skickade maken och L till Rusta igår efter att dom skjutsat mig till jobbet. Visst det gick jättebra att byta ut den mot en ny.

Så nu har jag en ny! Samma sort och märke men dyrare. Vi köpte våran för 249 kronor. Dom hade nu höjt priset till 349 kronor.

S räknade upp alla sina olika sorters danslärare. Street, modern, balett, jazz och afrikansk. Jag har alltid velat lära mig dansa afrikansk så jag bad S lära mig. L var också med. Vi hämtade en trumma från M:s rum. Min älskade farmor köpte den till min älskade lillebror men M fick ärva den.

En trummade och två dansade. Kul var det även om jag inte kan påstå att jag varken lärde mig något eller kommer ihåg något.

Gambia dagen fick ihop 49.000 kronor, men då var inte riktigt alla pengar räknade ännu. Dom 10 eleverna som samlat ihop mest pengar fick saker. S kom på 10:e plats och fick ett halsband från Gambia.

Kul att hon fick ett halsband men kanske inte så kul att en sån "liten" summa gav 10:e plats. Undrar då vad dom andra gav? Det minsta man var tvungen att ge var 50 kronor. Känns som om dom flesta kanske gav 50 kronor och struntade i att göra något och fick en ledig dag istället.

Maken och jag diskuterar fram och tillbaka angående L på fritids eller inte. Maken tycker att hon ska gå på fritids. Eftersom jag jobbar kvällar så måste vi söka dispens hos rektorn. Jag tycker att hon inte behöver det. S gick bara på fritids 1 år. Hon hatade att vara där så jag började jobba natt så hon och M kunde komma direkt hem efter skolan. Dom har blivit "normala" båda två fast dom knappt varit på fritids. Maken ställer ledande frågor till L "vill du vara kvar och leka med dom andra barnen efter skolan?" och liknade. Klart att L svarar ja på det. Sen är det en kostnadsfråga också. Vi får betala 1500 kronor för att hon ska vara på fritid. Pengar som vi inte har idag så vart ska vi ta dom i från? Jag blir så jä**a trött på att "alla" ska vara på dagis och fritids och att "alla" mammor och pappor ska jobba så mycket som möjligt. L:s kompis H hamnade i en annan klass. Hon går på fritids (ett annat än L ) för båda hennes föräldrar jobbar heltid. Hon följer gärna med oss hem istället för att vara kvar på fritids.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Gjorde eget florsocker. Köpt florsocker kostar 29.80/kilo. Strösocker kostar 15.95/kilo. Florsocker är fint mixat strösocker. Så med kost...