måndag 26 oktober 2009

Plast

Jag "orkade" inte gå och lägga mig igår utan satt i soffan och surfade runt bland tv kanalerna. På 2:an hade precis Dokument utifrån börjat. Det handlade om En ocean av plast. Haven håller snabbt på att förvandlas till världens största soptipp. Varje kilometer hav innehåller i genomsnitt 74 tusen plastbitar. Det är en ökning med 46 gånger sen 1998. En plastsoppa av avfall som dödar hundratusentals djur varje år. I Holland har vetenskapsmän som forskar på Fulmar-fågeln upptäckt plastbitar i magen på 95% av alla exemplar av fågeln de undersökt.
I Tyskland har kemikalier från plast påverkat fler arters fortplantning I Kalifornien dör valar och delfiner en smärtsam död då deras magar fylls av plastavfall. Havsköldpaddor kvävs när dom äter plastpåsar i tron att det är maneter. Vi sorterar allt vårat avfall så jag känner mig inte så skyldig. Men efter att ha sett filmen så känns det som om jag skulle kunna göra mycket mer. Marcus och Anna har tagit som sin uppgift att rensa världen från plast. Dom cyklar runt i Usa och talar om plastens nackdelar och om vad som händer i våra hav. Dom köper aldrig någonting med plast i sig eller runt sig. Det fick mig att tänka. Tänk vad mycket plast man släpar hem egentligen. Det finns dessutom en massa gifter i plasten som överförs till människan genom att vi använder plast runt mat. Även fiskarna vi äter har gifterna i sig eftersom det slängs så mycket i haven och fiskarna äter det. Dom största bovarna är Ftalater och Bpa. Ftalater gör så att fortplantingen blir störd. Dom hade gjort försök på sniglar i filmen och hon sniglarna producerade alldeles för många ägg så äggledarna exploderade. Kvinnor löper risk att få utebliven menstruation och missfall. Män som utsätts för Ftalater i moderslivet löper risk att få skador på fortplantningsorganet och minskad spermiekvalitet. Bpa (som finns i nappflaskor) kan öka risken för prostatacancer och ge försämrad spermiekvalitet. Hos kvinnor kan Bpa försena puberteten och orsaka polycystisk ovariesyndrom, ett tillstånd som försvårar graviditet. Jag har försökt att sluta använda plastpåsar. Jag köper rullar i affären och slänger sopor i men tar alltid med kassar till affären när jag ska handla. Jag skulle kunna bli ännu bättre på att minska plastpåsanvändningen. Ibland glömmer jag tygkassen när jag ska handla på till exempel apoteket, eller hinner inte säga ifrån innan kassörskan har slängt ner grejerna i en plastpåse. Sen att kassörskan tittar på mig som om jag är ett ufo när jag säger nej tack till påsen det bjuder jag på. Men allt annat som är inplastat, när jag tänker efter så är ju nästan allt det. Osten, smöret, bröd. När det blir rester lägger jag det i matlådor av - plast. Att sluta köpa allt som är inplastat och sluta använda plast helt som Marcus och Anna i filmen låter svårt, klarar man det tro? Jag ska i alla fall dra ner på plasten och det rejält. Plast har ju bara funnits i 60 år, innan dess klarade man sig utan den så hur svårt kan det vara? Vill någon se filmen går den i repris på fredag klockan 22.00 annars kan man titta på svt play här.
http://svtplay.se/v/1737478/dokument_utifran/en_ocean_av_plast
En annan tänkeställare som Anna sa var "Avfall har vi människor uppfunnit, det bör inte bli något avfall". Vi har sop tömning var 4:e vecka, ungefär en 2 - 3 påsar. Tänk om man skulle försöka att minska det till noll och ingenting. Fungerar det tro? Det vi slänger är tygbitar, utslitna kläder, trasiga leksaker eller saker, S bindor (jag har menskopp), tomma pennor och liknande.

1 kommentar:

Xi sa...

Plast är fantastiskt, men tyvärr börjar våra plastproblem bli oöverstigliga, globalt, regionalt och nu lokalt. Samordning är lösningen: Var i näringskedjan hamnar slutligen plastpartiklarna? De höga plasthalterna, tusentals plastpartiklar per kubikmeter havsvatten, som konstaterats i alarmerande globala rapporter, sedan 10 år tillbaka, har nu upptäckts även i ”våra skyddade vatten”! Sverige insåg inte att problemen med plastsopor var så stora. – Dags att agera NU!

d2w® kontrollerbar plast (bioplast) kan göras nedbrytbar utan utsläpp av metan. Plasten efterlämnar inga fragment, även nedgrävd i tex en deponi. d2w® kan återvinnas med vardagsplast (se www.biodeg.org/position-papers/recycling ), eller förbrännas för energiåtervinning. d2w® kan provas enligt krav ASTM D6954-04.

Mer information finns att läsa på:
www.switchpac.se/kommun

ÖSTERSJÖN – ”första havet med rätt plastpolitik”

Därför har vi också lanserat oss på Facebook. Välkomna att vara med!
– Nu finns vi där – Miljöpåsen ,,, sprid länken!
http://www.facebook.com/group.php?gid=102972310204&ref=share

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...