tisdag 27 oktober 2009

Teddybjörns dagen

Idag är det Teddybjörns dagen. Hurra för Teddy. Den Internationella nalledagen (Teddy Bear Day) firas på Theodore Roosevelts födelsedag den 27 oktober varje år. Teddybjörnen sägs ha fått sitt namn från Theodore Roosevelt som i samband med en jakt blev erbjuden att döda en infångad björnunge, men vägrade. Så fira nalledagen genom att ge någon en björnkram.Dagen till ära letade jag fram L:s, S och min gamla nalle och satte dom i soffan. Dom blev så söta att dom nog får sitta kvar där och bilda kontrast till alla spökpynt. Maken har lite åsikter på hur jag har pyntat. Jag ställde gipshänder på matsalsbordet och la ett låtsashjärta på köksbänken. Maken tycker att det inte är skräck utan makabert så han plockade bort dom. När S gjorde pumpagubben sparade hon fröna och köttet. Fröna rostade vi till snacks. Köttet gjorde jag pumpapajsostkaka av. Jag hittade inte receptet som jag gjorde förra året så jag surfade efter ett nytt och hittade detta. En blandning av pumpapaj och ostkaka. Jag gjorde om receptet lite/ganska mycket. Botten hade jag inga nötter till utan tog bara digestivekex, smör och socker. Jag hade ingen whiskey till smeten så det struntade jag i. Istället för muscovado socker tog jag brun farin. Sen råkade jag ta bakpulver istället för vaniljsocker, men upptäckte vad jag gjort och hällde i vaniljsocker också. Till toppingen hade jag ingen citron och ingen whiskey. Den blev hm god. Inte det godaste jag ätit, men godkänd. Vill flera göra den finns receptet här. Coop hade extrapris på lösgodis och ost så det blev ett extra besök igår. I helgen är det Halloween och då kommer det en massa barn och spökar. Mina barn får inte/har aldrig fått gå runt och spök tigga godis. Vi firar Halloween genom att spökpynta och ha spökfest. Jag tycker att det räcker att gå runt och tigga godis vid påsk. Jag gillar inte att det görs på Halloween också. Vi brukar köpa godis och ge till spökena som kommer fast det är emot mina principer. I år funderar jag starkt på att inte ge något godis. Dels känns det så där att en massa händer som man inte vet vart dom har varit rör runt i "mitt" godis som jag och mina familj kommer att äta resterna av. Dels köper vi nästan aldrig godis till oss själva varför ska jag då köpa och ge till andra? Dels så kommer det spöken flera dagar, flera helger för det är ingen som vet när Halloween ska firas egentligen. Ihop med Allhelgona eller inte? Alternativen är två. Antingen ger vi eller inte. Om vi ska ge måste vi bestämma vad vi ska ge. En klubba eller en orm var känns okey. Om vi väljer att inte ge så måste vi bestämma om vi ska öppna dörren när det ringer och sen säga bus och riskera att få ruttna ägg eller toapapper på huset. Eller helt sonika skita i att öppna dörren. Innan M tränar vill han ha mat. Efter han har tränat vill han också ha mat. Det gör att han äter lagad mat tre gånger/dag. Han nallade av makens matlådor men maken och jag sa ifrån. Nu äter han nudlar innan varje träning. För att han ska få lite variation så gjorde S vårrullar. Själv har jag gjort nya ris i fruttisar. 12 stycken blev det idag. Vi har även hunnit med ett besök hos talpedagogen. Nu ska L inte gå hos den i skolan ett par månader utan vi ska gå hos hon på sjukhuset igen. L fick gå in själv idag för första gången så vad som hände vet jag inte riktigt.
Jag är med och tävlar om ett valfritt halsband eller parfymolja. Jag vill vinna ett av smycken men kan inte välja vilket! Jag älskar choklad så något med choklad. Tre saker vill jag ha två hasband och ett armband. Choklad och banan cupcake och strawberry cupcake och choklad armbandet.

Titta vad läckert. Bilden har jag lånat av ArtMissy som gör dom fina smyckena. Vill flera vara med och tävla så gå in till Emelies godsaker. Passa även på och titta på dom fina godsakerna som Emelie gör. Jag dregglar och blir grön av avund, så där ser inte mina tårtor ut.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...