torsdag 15 oktober 2009

Utvecklingssamtal, vattenlås och stoooor

Biblioteket är verkligen en riktig guldgruva. Jag fick för mig att jag skulle försöka köpa alla mina kläder begagnat. Så även underkläder. Men att sätta på sig någons använda trosor känns sådär, även om dom är tvättade. Hur får man begagnade underkläder då? Man syr dom av något annat. Jag sökte på internet efter att sy egna underkläder och hittade en bok för 250 kronor. Lite dyrt eftersom det skulle vara ett experiment. Om det inte fungerade har jag betalat 250 kronor i onödan. Dessutom har jag köpstopp så jag får inte köpa något. Då sökte jag efter boken på biblioteket och den fanns där! Jag satte den på min reservationslista och fick hämta den och tre böcker till i tisdags. Till matens försvar, Ett rikare liv, Lurad av laxen och Sy vackra underkläder. Dom har haft ett pocketbord där jättelänge och jag har siktat in mig på flera böcker men jag har inte haft någon att byta med. Men så hittade jag en bok i bastun som jag inte gillade och fick en ny. Främmande fågel av Anna Jansson. Pocketbordet är att man lämnar en av sina gamla utlästa inte vill ha pocket och får en ny. När jag läst ut den ska jag byta den mot PD James om den är kvar. Nu hade jag boken och mönster fanns i den. Jag har lånat andra syböcker på biblioteket men där har mönstrena varit tjuvade av någon. Nu var det bara "tyg" som fattades. Maken har en påse i garaget som är full med gamla trasiga, utslitna kläder. Han använder dom som trasor. Där hittade jag ett svart linne efter S.

Det var för litet så det räckte bara till bakdelen. Men så hittade jag svart spetstyg i syrummet som fick bli framsidan. Dom blev riktigt bra, förutom att dom var stoooora! Mer är dubbelt så stora än mina vanliga trosor. Men när jag provade dom passade dom! Fast mina vanliga passar också, konstigt. Dom är alltså modell jättestoooora. Om ni har sett filmen Min stora kärlek och kommer ihåg scenen där dom ska ha sex och hon slänger sina trosor på honom. Så stora! Modell enmanstält!Det läcker fortfarande in vatten i källaren när det regnar. I dräneringsröret ligger vattnet över utsläppshålet, det kan alltså inte rinna undan utan rinner in i källaren istället. Det blev bättre efter att maken förlängde röret som inte fanns. Så idag tog vi hit slamsugen. Han skulle suga rent alla tre rören så kanske det löser läckan. När maken ringde och beställde hit dom så tyckte hon i växeln att maken skulle vara hemma så han kunde ta hand om det hela. Han hade tänkt att jag skulle göra det men gick på växelns linje och var hemma. Han sög och sög. Det var massor av skit i rören som lossnade men inget skit i dräneringsrören. Problemet där var att det sitter ett vattenlås i vägen. Det ska inte sitta några vattenlås där så om det är en ytterligare felbyggd sak eller inte vet vi inte. Vattenlåset måste i alla fall bort. Maken tror att han kan göra det själv. Om inte huset var byggt 1971 skulle jag stämma byggarna!

Igår när jag jobbade var det dags för L:s utvecklingssamtal med lekis. Skolstarten hade gått bra. Hon hade behövt lite tid att komma in i gruppen. Tar ett litet steg i taget. Hon har kommit igång med sina arbetsuppgifter men behöver lite stöd ibland och extra förklaringar. Målen var att: utveckla sitt tal. Utveckla språkmedevetenheten. Träna att skriva siffror. Utveckla sin självständighet. Prova på lite utmaningar som stärker hennes självförtroende. Fritidsfröken hade också varit med eftersom hon ofta är med och hjälper till i klassrummet, hon tyckte att L behövde vara på fritids ett par timmar i veckan för att få social träning. Jag blir så förbannad på sånt! L går på lekis 5 dagar i veckan mellan 8.20 och 12.30. Hon går på simskola, miniorer och gympa. Några gånger/månad tar vi hem kompisar från andra klasser eftersom hon inte har anknytit till någon i klassen. Hon får social träning så det räcker. Det är självklart att fritidsfröken tycker att L ska vara på fritids. Om alla valde att ha sina barn hemma istället för på fritids skulle hon inte ha något jobb!!!!!

När jag kom hem från jobbet i måndags hade S "skrivit" en lapp till mig från L. L ville verkligen verkligen verkligen ha korv med bröd.

Det fick det bli till mellis igår. L älskar verkligen korv med bröd och skulle kunna äta det varje dag. När jag storhandlade sist blev jag sugen på fruktcocktail och köpte en burk. M, jag och L åt den när maken var i Stöten och S hos en kompis. Halva burken blev kvar. Allt som är löst brukas ätas upp innan man hinner blinka så när burken stod orörd i flera dagar fick jag ta till åtgärder för att den skulle ätas upp.Det fungerade!

Sossarna vill låta föräldrar vara föräldralediga med sina barn upp till 16 år. Det är ett av deras vallöften. Men förslaget får inte kosta något – det finns det inte pengar till. Så trots den fördubblade tiden för uttag av föräldrapenning, är antalet dagar med ersättning fortfarande detsamma: 390 dagar med föräldrapenning och ytterligare 90 dagar med lägstanivå. Ett elakt knep för att föräldrar ska lämna sina barn ännu tidigare på dagis för att dagarna ska räcka längre! Tonåringar behöver också sina föräldrar så tonårsdagar vore bra att kunna ta ut. Men dom ska INTE tas av dom vanliga föräldradagarna. Dom är redan för få idag. Alla barn har rätt att vara hemma med sina föräldrar tills dom är minst 3 år.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...