lördag 14 november 2009

Delfiner OBS stark bild

När jag tittade på TV4 nyheterna igår så hade dom ett reportage om delfinslakt i Japan. De japanska fiskarna arbetar under oktober till mars med att nå fiskekvoten. Varje år dödas minst 40.000 delfiner av 14 olika arter i landet, enligt WWF. En fiskare får 1 miljon kronor för en delfin. Delfintränare och djurparker kommer till fiskelägret i Taiji för att köpa delfiner. Dom som inte blir sålda masslaktas. Rick O´Barry blev världsberömd som delfintränare i TV-serien Flipper på 1960-talet. En dag tappade hans älsklingsdelfin Kathy livslusten och begick självmord i hans famn. - Hon simmade in i min famn, tittade mig rakt i ögonen, tog ett andetag och sedan tog hon inte ett till. Jag släppte henne och sjönk rakt ner till botten av akvariet, berättar Rick O´Barry för Nyhetskanalen.se. Sedan den dagen för 38 år sedan ägnar Rick O´Barry all sin tid åt att bekämpa det han var med och skapade, miljardindustrin kring delfinarier och akvarium. Rick O´Barry upptäckte att djur som inte såldes masslaktades i en vik i ett naturreservat dit ingen utom fiskarna hade tillträde. Man fick se hur de hjälplösa delfinerna drivs in i den grunda viken där de fångas. Med hjälp av spjut skadas de förvirrade delfinerna och sedan lyfts de upp av fiskarna. Väl på marken dödas delfinerna med hjälp av stora knivar. När slakten är över har det runnit så mycket blod, att vattnet i viken där djuren fångats har färgats rött. – Det här är rent djurplågeri. Japan har länge fångat delfiner och valar så just det är inget nytt. Men sättet de gör det på är fruktansvärt. Många anser ju att man över huvudtaget inte ska döda delfiner, säger valforskare Tom Arnbom vid Världsnaturfonden (WWF).
Delfinerna slaktas av två anledningar. För det första för att ha som mat. Delfinköttet märks som valkött i affärerna. För det andra för att japanska fiskare anser att delfinerna gör så att haven blir utfiskade genom att dom äter upp all fisk.
Det finns även andra hot mot delfinerna. Miljögifter är ett. Sen fångas delfiner av misstag när man fiskar efter tonfisk. Viss tonfisk är märkt med delfinsäker men det stämmer inte alltid. Fiskeflottan i Taiwan, Indonesien och Sydkorea vill inte märka sina burkar. Det bästa är att sluta köpa/äta tonfisk. Andra sätt som man kan hjälpa delfiner på är att sluta besöka djurparker och delfinshower. Aldrig mera Kolmården för våran del alltså. Om man är medlem i facebook kan man skriva på en protestlista, här. Har man pengar över kan man skänka dom till Rick O´Barrys Save Japan Dolphins organisation. Jag blev så upprörd att jag även skickade ett mail till världsnaturfonden för att få reda på om jag kan göra något mer:
Hej.
Jag såg på Tv 4 nyheterna igår om att delfiner slaktades i Japan. Jag tyckte att det var hemskt och vill gärna göra något för att förhindra det. Att bara sluta besöka djurparker med delfiner känns så lite. Är det något som man kan stötta via er? Eller något som ni kan tänka er att börja stötta? Eller vet ni hur jag kan göra för att stötta det annars, vart jag ska vända mig och så vidare?
Tack för svaren och ha en trevlig dag
Missade ni inslaget kan ni trycka här. OBS varning för starka bilder.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

 1 Köpt en kompost och ansökt om hemkompostering hos kommunen. Som är steg ett i att kunna ansöka om sophämtning var 4:e vecka istället för ...