tisdag 24 november 2009

Julklappar och julkort

Först en kommentar och svar på densamma: Tycker du att The complete tightwad gazette är värd att köpa? Är den bra skriven? Är ute efter en bra bok om sparsamt levende. Hälsningar Marie. Jag dyrkar den boken och har läst den minst 30 gånger. Det enda dåliga med den är att den är skriven på engelska så den kan vara svår att förstå ibland. Sen är den skriven för amerikaner så vissa saker gäller inte i Sverige. Sen (i alla fall när jag köpte den) måste den beställas från utlandet så porto kostar en del. Men jag har lärt mig många av mina spartips ur den. Den sparboken som har lärt mig mest.
Om en månad är det jul. Vid den här tiden brukar jag vara praktiskt taget klar med alla julklappar. Utom dom hemgjorda matsakerna. I år har jag (ve och fasa) i nuläget 10 julklappar kvar. Fast jag försöker att intala mig själv att det inte är så farligt. S är en julklapp kvar som ska köpas av maken (peppar,peppar). Jag skriver inte vad för hon läser min blogg (ibland). L väntar jag på en film. Jag har inte bestämt vilken hon ska få än. Jag gick med i Home enter innan Amy när jag ville få ihop snabba poäng på gratisbio. Där fick man alla tre Ice age filmerna. Sen samlade jag 10 streckkoder från Findus och väntar på Monsters vs aliens. Sen ska L få en hamster men den kan jag inte köpa förens dagen före. Pappa ska jag göra brända mandlar till och kuponger till dom. Svärfar bröd och kuponger. Morfar ska få en fotobok med vad som hänt i år. Den är beställd till mamma så jag vet inte om den kommit än. Min farbrors från hans och S resa till Kreta kom idag. Jag fick dom gratis genom denna sida. Värde 250 kronor/styck. Den var verkligen jättefin, men jag skulle nog ha blivit besviken om jag betalt för den. Inte riktigt värd 250 kanske. Makens morbror och moster med familj träffar vi bara när någon fyller jämt men vi ger alltid dom en flaska glögg i julklapp. Jag funderar fortfarande på om vi ska det eller inte. Glögg har vi kvar sen förra året så det är bara att byta ut etiketten.
En annan fråga just nu är hur vi gör med julkorten. Det känns sådär att köpa och skicka en massa kort bara för att. Tänk på alla stackars träd. Då känns det bättre att skicka e-julkort. Men alla har inte epost och alla epostadresser vet jag inte. Men varför ska man skicka kort till människor man inte pratar med eller skickar kort till mer än till jul?
Med Amys bok i tanke har jag och L varit på fyndresa. Första stoppet var biblioteket. Två av mina reserverade böcker hade kommit, sen blev det nya böcker till L också. Andra stoppet var Lidl. Färdigkokt julskinka för 29,90 kilot. Frukt och grönt och mjölk blev det också. Sista stoppet innan hemfärd var Coop där det såldes kaffe och must billigt. Julen firas hemma hos oss så det börjar bli dags att köpa julmat för att inte stå med en maträkning på flera tusen mer än normalt.
Jag älskar gratissaker. Jag läser Petras Gratis är gott blogg flera gånger om dagen. Jag väntar på flera saker som jag hittat genom henne. Jag har beställt färdigmat från Findus till mamma, pappa och alla oss utom L. Jag ska spara streckkoderna (om dom hinner komma innan jul) och skicka efter en till film. Den tänkte jag sälja på Tradera eller ge kusinen som har allt. Även choklad har jag beställt till alla utom L. Är till och med sugen på att skaffa en ketchuppump. Fast min ort fanns inte med.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du har en jätte inspirerande blogg att läsa =) Själv när jag skaffar barn skulle jag också helst vilja vara hemma med dom .
En sak som jag undrar över är skulle du kunna lägga upp receptet på brända mandlar? Jag älskar brända mandlar :D

Maria sa...

Ja herregud vad mycket du skrivit, jättekul !!
Själv har jag o maken kvar alla julklappar, förutom några som vi fixat på samma sätt som du...genom att samla poäng och gratiserbjudanden. Jag är också dagligen in på Gratis är gott minst 2 ggr. per dag :-))
Nu är inte det så många ändå för vi har så liten liten släkt kvar att det är bara till våra barn som vi köper.

Vi vuxna har slutat ge varann julklappar, då det i slutet bara köptes onödiga saker för köpandets skull. Saker som sedan bara blev liggande. Ohyggligt oekonomiskt.

Jag har inte glömt bort dig vad gäller tävlingen, jag kommer att skicka din vinst i början av nästa vecka då jag lika ska in till stan.

Kraam Maria

Veckans sparade pengar

 1 Lagade Izzys ena leksak som gått sönder.  2 Hittade en hög med övervintrade morötter när jag rensade ena sålådan.  3 Vi började få slut p...