torsdag 5 november 2009

Kyrkråttorna

Förra terminen gick L på kyrkråttorna. När hon började lekis och simskolan tyckte vi att det blev nog med aktiviteter så hon fick sluta på kyrkråttorna. Förutom lekis och simskola har hon gympa och miniorer. Gympan slutade en av ledarna på och det började en ny. Ledarna är inget bra och gympan är inget bra. Men vi har inte sagt något eftersom L har tyckt att det har varit kul. Tills i måndags. Jag jobbade så det var maken som berättade. Då hade dom gjort en bana som varje gång. Som varje gång är det ingen som visar barnen vad dom ska göra utan alla springer runt som yra höns. L blev helt förvirrad och sprang och frågade ledarna vad hon skulle göra sen hela tiden. Dom hade lyft upp henne på en barr och hon tog sig till andra sidan. Då kom hon inte ner, utan fick sitta där och tjoa en lång stund innan ledarna fick syn på henne och hjälpte henne ner. Maken stod på balkongen och tittade och var på väg ner själv. Jag är alltid med på golvet eftersom det händer såna saker hela tiden, även med dom andra barnen. I tisdags kom en mamma till ett annat barn på kyrkråttorna och frågade varför L inte hade varit där. Då frågade vi L om hon vill gå på gympa eller kyrkråttorna och hon valde kyrkråttorna.

Jag ringde och frågade om hon fick plats och det fick hon gärna. Det är varannan onsdag och det var igår. L sjöng och klappade händerna hela vägen dit: "kyrkråttorna, kyrkråttorna jag ska gå på kyrkråttorna". Måndagarna kommer att bli mycket enklare nu när vi inte har gympan längre. Onsdagar däremot kommer att bli mer hektiska. M har innebandyträning, S teater och L miniorer och kyrkråttor. Det är två timmar mellan miniorerna och kyrkråttorna och det är i byn båda två så det är inga problem. M och S sköter sina aktiviteter själva. M får bara hämtning eftersom han slutar så sent. Om dom missar bussen hjälper vi till. Igår på kyrkråttorna skulle dom ha något hemligt.Brandförsvaret var där. Alla barnen fick varsin brandhjälm. På miniorerna gjorde L en kartong. Den är jättefin. L:s fröken pratade med mig igår angående vad som hände i tisdags. Hon hade gett flickorna i klassen i uppdrag att fråga L om hon ville vara med och ta in henne mer i leken. Hon pushar även på L ännu mera att hon ska fråga och vara mer framfusig. Jag är blyg av naturen så jag frågade aldrig heller om jag fick vara med utan stod och väntade tills någon frågade mig. Fröken tog också upp det här med fritids om vi hade tänkt mer på det och skrivit ansökan. Vilket vi gjorde igår kväll. Ansökan heter Ansökan om stödplacering i förskoleverksamhet och skolbarnomsorg. I den står följande: "barn som av fysiska, psykiska eller andra skäl behöver särkilt stöd i sin utveckling ska anvisas plats i förskola eller fritidshem, om inte barnens behov av sådant stöd tillgodoses på annat sätt". Nu känns det nästan som om vi är en problemfamilj eller något. Som inte kan tillgodose våra barns behov. Bara för att jag vill vara hemmamamma! Fast det är ju så samhället är uppbyggt att dom som vill sköta sina barns uppfostran själva är problemfamiljer.

Jag har fått svar från Vi i villa om avfallskvarn. Tack för ditt mail. Vi i Villa är en politiskt obunden tidning och vi driver inte frågor som dessa. Däremot gör vi allt vi kan för att våra läsare ska få inblick i nya, smartare lösningar i villans olika områden! I nästa nummer, nummer 10, har vi tagit med en avfallskvarn på vår produkt nyhetssida där vi också skriver kort om lösningens fördelar. Jag visste inte att en avfallskvarn var politisk. Undrar vilket parti den tillhör?

Jag fortsätter att samla poäng på Gratisbio. Jag har kommit upp i tuggummit, nu ska jag bara komma ihåg det nästa gång jag är inne i stora staden. Jag har även anmält mig till en sida där man får godis hemskickat för poängen man tjänar på att svara på undersökningar. Vill fler bli med så lämna en kommentar så kan jag värva er. Vill ni hjälpa L att gå på bio så tryck här och låt mig värva er till Gratisbio. Vad lätt det är att ryckas med. Förut när det kom kuponghäften i brevlådan skickade jag in alla möjliga erbjudanden för man fick gratis saker. Som nu till exempel när jag föll för Kalle Anka. 99 kronor för 9 nummer och en dvd. Om man köper dvd:n på Tradera så blir det billigare. Eller om man inte köper den alls så blir det billigast. Om man samlar streckkoder till fruktdrycker får man en mjukisanka. Jättebra tyckte jag och skrev upp fruktdryckerna på inköpslistan. Men sen tänkte jag till. Ett: Vi har hur mycket hemkokt saft som helst. Två: tre små festis paket blir en massa onödigt avfall. Tre: L har hur mycket mjukisdjur som helst och behöver absolut inte ha en anka också. Även fast det bara kostar 16 kronor. Fyra: Jag strök fruktdryck från listan.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...