tisdag 3 november 2009

Ved och nya bloggar

Vedförrådet har gapat tomt sen i våras. Jag har fått tag på lite gratis/billig ved flera gånger men maken håller inte många knop så det gick till snabbare köpare. Men nu fick han äntligen tummen ur det berömda och köpte ved.

Så värst billig blev den inte om man räknar med dom andra klippen. 350 kronor kubiken. Han köpte 2,5 kubik. Inte så det räcker hela vintern om vi eldar så bra som vi gjorde förra året, men det räcker ett tag i alla fall. Om vi inte eldar så kostar elen nästan 5000 kronor/månaden dom kalla månaderna på grund av att vi har elpanna som stöttas av en värmepump. Maken har ledig dag (56 timmar på flexen) så förutom köpa ved så är han med L till talpedagogen. Jag och M (som har studiedag) fick som uppdrag att bära in veden. Vi har burit i nästan 1 timme, halva veden har vi burit men jag har ingen rygg kvar. Eller rättare sagt jag vet nu att jag har en rygg. M är en lat tonåring så han gav upp när jag gav upp. Då bar jag mer än hälften själv. För varje vedträd han tog tog jag 5 stycken.

Tisdagar är skogsdagar är min hatdag att lämna L på lekis. Fortfarande är det ingen som vill hålla L i handen när dom går till skogen. Idag påpekade L det för mig till och med, det har hon aldrig gjort förut. Så jag pratade med fröken innan dom gick. Jag började såklart att gråta, men fröken sa att hon visste hur jag kände det eftersom hon är mamma själv. Dom har märkt problemet och gör sitt bästa för att försöka att lösa det. Enligt henne berodde det mycket på L:s låga självförtroende som skulle bli mycket bättre om L fick gå på fritids också och få mer social träning. Jag är desperat eftersom detta har pågått i 2,5 år nu så jag är beredd att försöka med fritids. Men jag tror helt och fast på att L:s låga självförtroende beror på att hon gick på dagis och fick höra varje dag av sin ena dagisfröken vad dålig hon var.

Jag har bestämt mig för att inte ta sprutan mot svininfluensa. Argumentet från chefen att dom som inte tar sprutan kommer att smitta alla gamla patienter med lågt immunförsvar håller inte. Eftersom alla gamla patienter med lågt immunförsvar har fått sprutan. Nu ska jag bara bestämma om L ska få sprutan eller inte. M och S är så pass stora att dom får bestämma själva om dom vill ha den eller inte. Jag vill ju inte att L ska bli sjuk i svinifluensan och dö som stackars lilla Simon gjorde, läs här. Men samtidigt så hörde han till en riskgrupp eftersom han hade hjärtfel och det har inte L vad jag vet. Vissa läkare säger ju till och med att vaccinet är farligt och att man inte ska ta det.

S tyckte att L:s spökfest blev så lyckad att hon vill ha en egen. Hon har varit i valet eller kvalet om hon ska ha en. Den S hade själv förra året blev väldigt lyckad så kompisarna har varit på henne lite om en ny i år. Men eftersom S vet att våran ekonomi inte är den bästa så har hon tvekat. Fast det behöver ju inte bli så dyrt. Pepparkakor har vi kvar sen L:s kalas. Maränger med. Men festen är på kvällen så vi måste bjuda på mat, svart spaghetti och fingerkorvar har vi bestämt och det kostar ju inte så mycket. Fingerkorvarna blir med tomatnaglar som förra året. Spaghettin ska vi köpa färdigfärgad. Det blev inte bra att färga själv. Tipset på färdigfärgad spaghetti fick jag av bloggen 5 söner och en man som verkligen har tagit Halloween på allvar. Idéerna bara haglar. Kolla här.

Apropå mitt inlägg om välgörenhet så fick jag en kommentar från David om sidan gatubarn. Jag kopierar vad David skrev: Vill du stötta ett projekt utan "administrativa avgifter", utan löner, där du får se svart på vitt vad pengarna går till så ta en titt på http://www.gatubarn.nu Det är en ung kille som dragit i gång ett jordnära projekt för gatubarn i Latinamerika. Jag tror att han är på rätt spår och kommer att göra något stort utav den ideella förening han startat.Hans mål är att samla in 100.000:- och 2011 åker han till just Latinamerika för att jobba med gatubarn i ett år. Under hans tid där kommer han att se till att pengarna används till något som bäst gynnar barnen! Om jag får några pengar över någon gång ska jag skänka dom till gatubarnen.

Anonym tipsade om bloggen gratis är gott. Eftersom jag också tycker att gratis är gott kollade jag in den. det fanns många bra tips. Hon hade n lång lista på gratisgrejer som hon väntade på. Ett av tipsen som jag har sett i affären och inte tänker ta efter är att samla streckkoder från Findus och få en dvd film. Vi köper nästan aldrig färdigmat så jag lagar nog min egen mat från grunden och köper filmen själv om jag vill ha den. Jag tror att det blir billigare.

Jag har fått svar från miljöpartisten som jag skrev till om avfallskvarnen: Hej! Vad trevligt att du skickade ett mail. Jodå vi jobbar på frågan. Den stora nöten att knäcka är egentligen kvaliteten på rören som nämnts. Dessutom så är ju det optimala att avloppet går till avloppsverket och avfallet till avfallsverket och de ligger ju på olika sidor av staden. Dessutom vill vi ju separera så mycket av avloppet som möjligt. I en framtid ser vi t ex urinseparering. Med sådana lösningar så måste det till flera rör eller att befintliga rör får mindre rör i sig.Tekniska håller på för fullt att utreda detta. Jag delar din oro, men vill samtidigt att det blir rätt från början så vi slipper göra om.Bor du inne i staden eller utanför? Man kan ju röta själv om man inte bor mitt inne i city..m v h Det var verkligen kul att han svarade. Det där med att matavfallet och avloppet måste gå till två olika ställen det hade jag inte tänkt på.

Med både maken och M hemma så kunde jag inte äta min vanliga lunch (mackor) utan jag var tvungen att laga mat. M:s favorit är fiskpinnar men det hade vi bara 10 stycken. Så det blev mos, fiskpinnar och hamburgare!!! Jag åt bara mos och hamburgare men maken och M blandade fiskpinnar och hamburgare. Urk! Lika konstig mat blir det inte ikväll.

Korv, potatis och bruna bönor. Bönorna har stått på blötläggning sen igår kväll.

Inga kommentarer:

Veckans sparade pengar

Glömde förra veckan så här är två veckor.   1 Sytt ett till kaffefilter.  2 Sytt en skålmössa.  3 Sytt en nötmjölkspåse.  4 Satt en sats äpp...